Fremtidens luksus handler ikke om status, men om værdier
Det verdenskendte reklamebureau Leo Burnett har en afdeling ved navn Atelier, der er dedikeret til luksusbrands. Ligesom Leo Burnett udsender fremtidsudsigter på Youtube ved årets begyndelse, udsendte Atelier også en video om fremtidens luksus, der omhandler luksusmarkedet efter krisen ramte den ellers så lukrative sektor.
For bare 12 måneder siden var det glamourøst at købe luksus. Det medførte status og det signalerede overskud.
Nu, efter krisens kradsen, spiller luksus en helt anden rolle. Forbrugerne er blevet mere nøjsomme og kalkulerende. Vi overvejer, hvad luksus giver os, og om det giver os noget overhovedet. Giver det en særlig oplevelse af forkælelse, en følelse af altruisme og er det velfortjent eskapisme eller er luksusforbrug forældet statusforbrug?
Ifølge Atelier har luksus bevæget sig fra at sælge social status til nu at sælge personlig forvandlinger, fortællinger og værdier. Status findes nu i forbrugernes bevidsthed og værdier ikke i den sidste nye Gucci taske eller Marc Jacobs kjole.
Luksus skal give langtidsholdbar mening. En Louis Vuitton-kuffert skal ikke bare være en Louis Vuitton-kuffert, den skal være et bidrag til en bedre verden, være spundet ind i fortællinger og emme af godt håndværk.
Kort sagt: Luksus handler ikke længere om, at dine medforbrugere skal se, hvad du er i stand til at forbruge dig til. De skal se, at du er et kritisk og bevidst menneske, der køber kvalitetsprodukter, der er et bidrag til en bedre verden. Som Ghandi sagde: Be the change you want to see in the world
Atelier om fremtidens luksusmarked
Leo Burnetts ni trends for 2009