Skip to main content
  • Uncategorized

Forfatter: redhill
Dato: 23/05/2023

Fremtidens retailere skal være kamæleoner

Kriserne har stået i kø de seneste par år. Klimakrise, coronakrise, inflationskrise, for bare at nævne et par stykker, har præget danskernes hverdag og særligt mediebilledet.

Robusthed var før et buzzword i mange jobannoncer, og var en eftersøgt kvalitet og sågar en kulturværdi i mange virksomheder. Det er fluks afløst af ord som omstillingsparathed, agilitet og ikke mindst evnen til at nytænke.

Den virkelighed vi gik i seng til i går er bestemt ikke den samme, vi står op til i morgen.

Vi lever i et accelerationssamfund, hvor alle de ting, der former os, forandrer sig i et stadig hurtigere tempo, og kunderne forandrer sig med. Darwins berømte ord om survivel of the fittest er i den grad gældende anno 2023 og evnen til at se og omfavne nye muligheder er afgørende, hvis man vil vinde kampen om kunderne.

Ikke nok med at værdier som bæredygtighed, dyrevelfærd og klimabevidsthed er rykket ind i indkøbskurven, så er prispresset og ønsket om at gøre den gode handel blevet en nationalsport, som danskerne mestrer til fingerspidserne.

Kunderne er blevet flermediale. De har i deres adfærd og syn på forbrug helt nedbrudt skellet mellem fysisk og digitalt og for fremtiden, vil det slet ikke give mening at skelne mellem platformene. Digitalt influeret køb er eksploderet og samtidigt er forventningerne til service og medarbejdernes viden steget. Kort sagt: kunderne er fluente og krævende.

Og bevægelsen er flerdimensionel: både i retning mod mindre og mere lokalt forankrede butikker, der tilfredsstiller kundernes behov for at støtte lokalt, men også i form af stigende efterspørgsel på større butikker med fokus på oplevelse. Og al dette skal samme retailkæde fange, eksekverer flawless og stadigt fastholde sit unikke DNA.

Det stiller store krav til, at man som retailer tilpasser sin forretning og en gang for alle dræber one size fits all. Tilpasningen ­– både i forhold til kommunikation og målrettet tilbud til kundesegmenter – er steget, attraktive beliggenheder i the sweet spot i kundernes daglige trummerum mellem arbejde, hente børn og hjem er blevet afgørende, og evnen til at spotte og eksekvere på lokale forskelligheder i fx sortimentet eller kortvarige muligheder er for alvor blevet en konkurrenceparameter.

Så fremtidens succesfulde retailer er ikke en stor brølende løve eller sød og krammevenlig pandabjørn. Fremtidens retailere er kamæleoner, der tilpasser sig det miljø de befinder sig i – omskiftelighed er nøglen til overlevelse.

Og ligesom kamæleonen skal man også evne at bevare sit DNA. Man skal finde den delikate balance mellem bevægelse og stabilitet. Det punkt, hvor kunderne aldrig er i tvivl om ens værdier og identitet, der hvor de tydeligt kan kende brandet eller butikken, men samtidigt oplever, konstant tilpasning til omgivelserne, der er i evig bevægelse.

Kort sagt: Kamæleonerne består, resten forgår!

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop