-
Beklædning | Butikker | Forbrugeradfærd | Mærkevareproducenter | Trend
High street-mode med (blonde)kant
Til februar kan du opleve et modeeksperiment: Bianco Footwear og Hummel lancerer i samarbejde en ny skokollektion, der forener high street fashion med det retro-inspirerede streetwear-look, som Hummel repræsenterer.
Resultatet vil blandt andet være sneakers med leopardprint og blonder samt højhælede sko med gummikilehæle. Ifølge Bianco vil hver sko være et unikaprodukt, da sålerne er smeltet sammen af små stykker forskelligfarvet gummi – faktisk vil ikke engang de to sko af et par være identiske. Virksomhederne definerer selv kollektionen som “Når fashion møder hooligans”, idet der designmæssigt skabes referencer til både glamourøs high fashion og cool sportswear.
Begge virksomheder har det til fælles, at de begge er solide og succesfulde repræsentanter for dansk mode. På nuværende tidspunkt er Bianco repræsenteret med mere end 160 butikker i syv europæiske lande, hvor de sælger modesko ud fra high street-baserede ‘demokratiske’ principper om, at modesko skal kunne købes af alle.
Hummel, der er ejet af Christian Stadil, er et gennemført dansk sportsbrand og kendt for sit retroinspirerede sportstøj og sine mange CSR-initiativer, der grundlæggende handler om at skabe god karma.
Gennem samarbejdet med Hummel viser Bianco en anderledes måde at co-brande sig på, end vi f.eks. tidligere har set med H&M, der har tradition for at skabe særlige kollektioner med high end-designere som f.eks. Karl Lagerfeld, Victor & Rolf og Stella McCartney. Dermed åbner Bianco døren op for en ny måde at samarbejde med eksterne designere på: En måde, der ikke alene er baseret på et 100 procent dansk samarbejde, men som måske også bedre vil imødekomme de nye forbrugertendenser, der er opstået i kølvandet af finanskrisen. I stedet for at gøre en – for mange – uopnåelig designer tilgængelig og dermed sælge illusionen om overdreven luksus i en tid, hvor overforbrug har meget negative konnotationer, lægger Bianco med sin nye kollektion op til at hylde værdier som sport, gademode, nyskabelse og kreativitet.