-
Bolig | Forbrugeradfærd | Innovation | Miljø og etik | Strategi | Trend
IKEA: Bæredygtighed og cirkulære forretningsmodeller skaber relevans
Møbelgiganten IKEA har gennem en årrække arbejdet målrettet med bæredygtighed og har iværksat en lang række test og initiativer, der skal hjælpe forbrugerne med at leve grønnere, bl.a. med videresalg af kundernes aflagte møbler.[blockquote text=”Vi har en meget kundefokuseret tilgang, som lader os teste, afprøve og lære hele tiden. Derudover er innovation en stor del af vores arbejde med cirkulære forretnings-modeller” show_quote_icon=”yes” width=”100″ background_color=”#ffffff” quote_icon_color=”#43d7af”]
Pia Huusfelt
Global Business Leader
IKEA Global
[Bæredygtighed er for alleIKEA, som alle dage har arbejdet med demokratisk design under mantraet ”To create a better everyday life for the many people”, har besluttet at være klimapositive indenfor de næste ti år og søsætter i den forbindelse flere bæredygtige initiativer, der skal gøre det nemt og tilgængeligt for flertallet at leve en bæredygtig livsstil:
— Vi har besluttet, at vi vil være klimapositive senest i 2030. Vi synes, at alle skal tage ansvar for at nedsætte klimaaftrykket. Vi er en stor maskine, der har en stor indvirkning – både positivt og negativt – derfor har vi også været en del af problemet, og derfor skal vi så sandelig også være en del af løsningen. Som virksomhed har vi en størrelse, som gør, at vi skal tage ansvar, og vi har mulighed for at påvirke rigtig mange mennesker. Det ansvar tager vi på os, siger Pia Huusfelt og tilføjer, at det overordnede ansvar er én ud af tre gode grunde til at arbejde med bæredygtige tiltag:
— En anden del er, at kunderne forventer det. Hvis vi vil forblive ”in sync” med vores kunder og fastholde relevansen, så er vi nødt til at følge med den bæredygtige omstilling. Samtidig begynder medarbejderne også at forvente det. Så for at fastholde talent og være en attraktiv arbejdsgiver, skal vi også gøre det. Men først og fremmest har vi ambitioner om at nå vores mål og leve op til vores ansvar.[Der er mange veje til rom. Én af dem er cirkulærDer er mange veje til forbrugernes hjerter i dag. Innovation & digitalisering raser derudaf, og det nære og lokale har ifm. coronakrisen fået en helt ny uprising. Så hvorfor overhovedet satse på bæredygtighed? Bæredygtighed er efterhånden en gammel kending, ikke desto mindre er det en betydningsfuld og afgørende spiller, når det kommer til at bevare relevansen i dag. Pia Huusfelt anser især det cirkulære som en af de helt store muligheder for at opnå den transformation, der er nødvendig i den grønne omstilling. En cirkulær forretningsmodel kan nemlig imødekomme problemet med manglen på ressourcer:
— Vi har valgt det cirkulære, fordi vi skal producere produkter af noget, og der er ikke råmaterialer nok i fremtiden til at producere alt det, vi gør i dag med de lineære forretningsmodeller. Derfor er vi tvunget til at tænke anderledes. Vi kan ikke fortsætte vores eksisterende lineære forretningsmodel, fordi der ikke er råvarer nok. Derfor har vi alle sammen et ansvar for at omstille os, siger hun.[Det cirkulære fokus handler om, hvordan man producerer og designer produkter på en cirkulær måde, så alle IKEA´s produkter (i fremtiden) består af genanvendelige og genbrugte materialer og er designet til cirkularitet. Samtidig understreger Pia Huusfelt, at det er vigtigt at have forbrugernes ønsker og udfordringer for øje i processen. Derfor arbejder virksomheden da også helt tæt på forbrugerne, og bruger dem i arbejdet med at finde ud af, hvordan de skal imødekomme deres behov. Præcis hvordan IKEA inddrager forbrugerne for at sikre at deres bæredygtige og cirkulære forretningsmodeller er relevante, kan du høre mere om til vores retailkonference Refresh Retail d. 3. februar 2022.Innovation er essentieltIKEA designer løsninger og services, der er så relevante og attraktive som muligt for så mange som muligt, så møbelgiganten, ifølge Pia Huusfelt, kan have en stor indvirkning på den bæredygtige omstilling og på samtidig lave en forretning ud af det.
— Vi har en meget kundefokuseret tilgang, som lader os teste, afprøve og lære hele tiden. Derudover er innovation en stor del af vores arbejde med cirkulære forretningsmodeller, tilføjer Pia, der samtidig understreger at netop innovation sammen med digitalisering er essentielt for at finde løsninger, der kan skabe forandring.[[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere og se hele programmet her!” link=”https://enjoy.redhill.dk/ret/refresh-retail-2022/”][