Kirppu opgraderer loppemarkedet
Foto: screenshot fra Kirppus Instagram
Det etiske forbrug har i højere grad fået en plads i bevidstheden hos forbrugerne. Omtankeforbruget forstærkes, og et godt eksempel på en retailer, der opfylder forbrugernes behov for social ansvarlighed ved at benytte genbrugstrenden som det bærende element i deres detailkoncept er Kirppu. Kirppu er et moderne genbrugskoncept, og bliver omtalt som både et loppesupermarked, superloppemarked og et genbrugssupermarked. Kært barn har mange navne, men ikke desto mindre stammer Kirppu fra finsk og betyder loppe. Men Kirppu er ikke noget almindeligt loppemarked, for her skal man ikke selv bruge sin tid på at sælge ud af sine aflagte ting.
Hos Kirppu betaler den travle forbruger i stedet genbrugsbutikkens medarbejdere for at sælge sine aflagte varer. For 200 kr. om ugen kan man leje en stand, og så længe sælgeren selv tager sig af at stille tingene op på standen, sætter Kirppu-stregkoder på og tager de varer, der ikke bliver solgt, ned igen.. Kirppu er altså et moderniseret form for loppemarked, hvor varerne bliver solgt af ansatte og har stregkoder, som var det i et rigtigt supermarked. Her møder sælger og køber aldrig hinanden, og der er således ingen prutten om prisen – man får de penge for en vare, som man havde sat sig for. Medmindre man som sælger beslutter sig for at ændre prisen eller holde udsalg i sin stand. Kirppu tager foruden standlejen 15 pct. i gebyr af sælgers solgte varer.
De unge er gode til genbrug
I Danmark er især den yngre generation gode til genbrug: mere end halvdelen af unge danskere havde i de sidste tre måneder op til november sidste år solgt deres brugte ting på nettet, loppemarkeder eller i aviser, ifølge en undersøgelse foretaget af analyseinstituttet YouGov. For flertallet handler det om at tjene penge på de brugte ting, men over halvdelen mener, at deres ting er for gode til at smide ud – og ca. en fjerdedel sælger og køber brugt af hensyn til miljøet. Social ansvarlighed hitter, og genbrugskoncepter som Kirppu giver forbrugerne mulighed for at tjene lidt penge på de ting, de ikke nænner at smide ud, men samtidig ikke længere har gavn af selv.
Brugt er også nyt
På samme tid afspejler Kirppu tidens tendens, hvor forbrugeren ofte vil have nyt, men sagtens kan få dette behov stillet gennem andres brugte ting. De brugte produkter føles stadig nye, så længe de er nye for os selv og i nogenlunde god stand. Derudover giver de brugte varer os en følelse af at have gjort et unikt køb af et produkt, som man ikke finder andre steder eller hos andre personer, og derfor i sidste ende gør os til unikke mennesker.
Det første Kirppu marked åbnede i august 2014 i Hillerød, og siden er konceptet udvidet med butikker i Ringsted, Næstved og Slagelse.