-
Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Miljø og etik | Oplevelser | Trend
Landmad rider på lokalbølgen
Foto: Aarhus Central Food Market
De lokale varer får mere og mere hyldeplads i landets supermarkeder. Forbrugerne er nemlig vilde med at dyrke det lokale, og det er en forbrugerbølge, der i disse dage har taget fart. Det skyldes både, at forbrugerne i høj grad definerer sig selv ud fra deres lokalmiljø, og samtidig går det lokale godt i spænd med det omtankeforbrug, som har hold i danskerne. Der bliver nemlig ofte sat lighedstegn mellem det lokale og transparens og ærlighed. Her bliver der stillet krav om autencitet, som dermed spiller en essentiel rolle for forbrugernes valg, da det viser respekt og omsorg for os selv, hinanden og miljøet. Dét at købe lokalt giver ikke kun en følelse af ansvarlighed overfor omgivelserne, men pleaser også de nære værdier – relationer, socialt samvær og fællesskaber er nemlig vigtige elementer i forbrugernes hverdag. Samtidig er det lokale en modtendens til det multinationale og de store brands, som længe har været trendsættende for forbrugsvaner, og i vid udstrækning også stadig er det. Det, at forbrugerne i nogle henseender nu søger lokalt, er et modspil til den globale, sammensmeltede tidsalder, hvor bl.a. mobilen, som altid er på os, er porten til hele verden. Her kommer det lokale til at repræsentere det nære og ærlige.
Landmad er et koncept, hvor det lokale bliver dyrket både på produkt- og butiksniveau. Ideen bag dagligvarebutikken, der sælger fødevarer fra lokale landmænd, mejerier, slagterier og andre fødevareproducenter, er at samle de lokale, gode varer ét sted, så forbrugerne ikke skal bruge tid på at køre fra landsted til landsted. Her føler kunderne, at de får en ægte, autentisk, lokal og unik shoppeoplevelse, som ikke kan fås andetsteds. Konceptet opfylder både kundernes behov for de lokale råvarer, som der er status i at spise og tilberede, og samtidig opfylder det også behovet for at føle sig som en del af et lokalt fællesskab. Butikkernes unikhed findes i den “old school feeling” kunderne får, når de handler hos Landmad. For her tager både emballage, etiketter, indretningen med de vandskurrede vægge og iscenesættelsen af varerne en med på en mental rejse til “de gode gamle dage”, hvor kvalitet og service var af høj prioritet.
Landmadsbutikkerne er ikke blot en dagligvarehandel. De huser både gårdbutik, kaffebar, café, hvor kunderne kan smage produkterne, takeaway, slagter- samt delikatesse og ostebutik – og selv om man også sælger andre danske varer, udgør de lokale varer af høj kvalitet essensen af og omdrejningspunktet for butikkerne. Caféen udgør et vigtigt element i butikkerne, da kunderne skal have muligheden for at prøve de lokale varer, og samtidig er det en oplagt mulighed for franchisetagerne at undgå madspild. Kunderne får også mulighed for at møde de lokale producenter, når de leverer varer til butikkerne, og på den måde forstærkes lokalfølelsen.
Louise Dolmer startede Landmad-konceptet i Grenaa i 2013. Siden har konceptet haft så stor succes, at det har udviklet sig til en franchisevirksomhed med 10 butikker landet over. Senest åbnede Landmad-butikken i Aarhus’ nye madmarked, Aarhus Central Food Market – og flere er på vej. Målet er at blive en landsdækkende kæde med 50 butikker inden 2020.
Konceptet rammer lige ned i tidsånden, hvor de danske forbrugere i højere grad går op i, hvad de kommer i munden, hvor det kommer fra, og hvilke sociale- og miljømæssige konsekvenser, varerne har bragt med sig, hvor prisen betyder mindre. Køber man lokalt støtter man ikke blot de små, lokale producenter, men har også ren samvittighed overfor miljøet, og samtidig er lokale varer i høj grad forbundet med autenticitet og kvalitet.
Fotos: Retail Institute Scandinavia
Vil du blive klogere på globale retail- og forbrugertrends?
Så book et foredrag med en af vores erfarne foredragsholdere, som med deres ekspertviden om forbrugerne, detail- og dagligvarehandlen giver dig og din virksomhed en unik indsigt i områderne. Læs mere her