Luksusbrands svigter kunderne på mobile applikationer og mobilsites
Alle undersøgelser peger på, at mobilen er fremtiden for detailhandel – både for kommunikation, loyalitet og salg til forbrugerne. Forbrugerne har mobilen med sig på arbejdet, i skolen, til fest, og endda i sengen, men hvordan følger de største brands med i forhold til den mobile fremtid lige nu?
Som en del af min PhD om onlinefashion registrerede jeg de 35 største luksusmodebrands’ brug af den mobile platform inklusiv iPhone-apps, specielle mobile udgaver af websites, også kaldet m-sites, og handel gennem mobilen, også kaldet m-commerce.
Status på luksusbrands’ brug af den vigtige mobile platform er mildest talt chokerende. Halvdelen har apps, mens kun få har en mobil udgave af deres website. Kun ét brand tilbyder shopping gennem sin app, mens absolut ingen tilbyder m-commerce på deres mobilsite. Forbrugerne er parate til at shoppe online, men hvor skal de gå hen?
Armani, Prada, Louis Vuitton og Yves Saint Laurent skuffer med en tom skærm på mobilen
Kun 15 procent af de 35 luksusmodebrands har et mobilsite. Calvin Klein, Chloé, Dolce Gabanna, Cartier og Fendi har et mobilsite, det betyder dog ikke nødvendigvis, at de er digitalt fremme i skoene, for ingen af dem tilbyder shopping gennem deres mobilsite.
Næsten halvdelen af de observerede brands, 45 procent, har websites, som man kan åbne og se på sin iPhone ved konstant at zoome på de ting, som man vil se på den lille mobilskærm. Den anden halvdel af de observerede brands’ websites kan slet ikke ses på mobilen. Man kan eksempelvis overhovedet ikke se Pradas website, fordi den er drevet af Flash, som ikke kan vises på hverken iPhones eller iPads. Det samme sker, når man går til Louis Vuitton og Yves Saint Laurent websites, men her fortæller man dog, at sitet ikke kan vises på mobilen.
Andre brands som Tods og Mulberry henviser besøgende til at downloade deres app, når man prøver at åbne deres website på mobilen.
Dolce Gabanna har derimod et rigtig fin mobilsite, men man kan dog ikke shoppe gennem det, som man kan på deres website.
iPhone-apps er stadig mere udbredte end iPad-apps
Næsten halvdelen af de observerede brands har en mobil-app. De fleste af dem har en iPhone-app, mens under halvdelen har en iPad-app. Kun Fendi, Gucci og Mulberry tilbyder deres fans og kunder både en iPhone- og iPad-app.
Umuligt at få en luksusshoppingoplevelse på mobilen
Det er muligt at shoppe ca. halvdelen af de observerede brands på iPhonen. Det er dog ikke en optimal shoppingoplevelse, da ingen af de brands, som faktisk har et mobilsite, tilbyder shopping gennem dem. Derfor skal man zoome godt og grundigt for at kunne shoppe gennem mobilen på de websider, hvor der er shopping – og det er absolut ikke en luksusoplevelse, hvis man endelig skulle bestemme sig for at købe den der luksustaske til 12.000 kr på mobilen, mens man er på farten.
Selv hos de brands, som har investeret i en app, kan man ikke shoppe. Kun Mulberry tilbyder shopping via sin app, men det er til gengæld så også en rigtig fin og professionel mobilshop.
Jeg kan dog med sikkerhed sige, at hvis vi gennemfører den samme undersøgelse næste år, vil billedet se ganske anderledes ud. Den mobile platform er i fokus, nogle siger endda, at mobilen vil revolutionere e-handel, betalingssystemer, loyalitetskort og selve oplevelsen af den fysiske butik inden for få år. Den udvikling glæder jeg mig til at følge!