-
Bolig | Butikker | Innovation | Markedsføring | Stormagasiner og city
Mens vi venter….
….på IKEAs nye varehus ved Dybbølsbro i København til næste år, fik københavnerne sig en spændende overraskelse i slutningen af marts måned, da den blå-gule møbelgigant ’poppede op’ på Strøget i København – desværre kun i sølle fire dage.
I det hyggelige og velstylede miljø var formålet bl.a. at præsentere IKEAs kunder for de seneste produktnyheder til de kommende måneders inde- og udeliv. Med en tyk streg under showroom, var det ikke muligt at købe hverken en bænk, pude eller havestol med hjem, men til gengæld kunne man nyde en kop kaffe fra den mobile kaffevogn og smage de berygtede svenska kanelbullar til lyden af Dj’ens beats med benene smækket op i en svensk-designet lænestol.
Som en del af oplevelsen havde IKEA allieret sig med en blomsterbinder, som var placeret forrest i butikken, klar til at give kunderne et minde med hjem.
Med små oaser af møbler og planter havde IKEA skabt et komplet univers, hvor der var god plads og tid til at teste møblerne godt og grundigt af, alt imens medarbejderne fløj om ørerne på en, klar til at svare på spørgsmål og inspirere med deres indretningskompetencer.
Eksklusivt havde IKEA inviteret IKEA family-medlemmer til trendforedrag, hvor der var rig lejlighed til at tage endnu flere spændende idéer med hjem.
IKEA forstår at skabe komplette brand-oplevelser for deres kunder. Oplevelser, som både er autentiske og jordnære, et billede, som jeg i hvert fald i stor grad forbinder med boligkæden. Og denne gang leverede Ikea også på brand-oplevelsen med en pop up-butik, der gav københavnerne en forsmag på, hvad de kan se frem til næste år.
Med varehuse, der altid er placeret uden for storbyerne, så er pop up-universer en god måde for IKEA at komme tættere på deres kunder på og samtidig interagere med dem i omgivelser, der giver plads til sjov, leg og hygge i et mere lokalt miljø.
Det eneste, der skuffede ved pop up-butikken, var manglende åbningsdage. Butikken var nemlig kun åben i sølle fire dage – men det er jo også hele humlen ved pop up-konceptet.
Med denne lille forsmag på, hvad IKEA også kan være, ser jeg kun endnu mere frem til åbningen på Dybbølsbro, hvor det grønne også er i centrum, og det bæredygtige varehus på hele 37.000 m2 skal stå som et forbillede for udviklingen af flere IKEA-varehuse i storbyer verden over. Ikke dårligt at de har valgt lille Danmark som pilotland på sådan et projekt.