Skip to main content
Forfatter: redhill
Dato: 18/10/2010

Modegiganter støtter nye talenter

Er modegiganter pludselig gået hen og blevet filantropiske? Designhuset Dolce Gabbana åbner op for nye designere, støtter dem og tager dem ind under deres vinger i en nyåbnet butik i Milano, og e-handelsgiganten ASOS hjælper designere med at indtage nye produktområder.

Dolce Gabbana som mentor

Dolce Gabbana har netop lanceret en ny platform til at vise nye designtalenters kollektioner. Første skridt er, at de har åbnet en ny butik i Milano, som de har døbt Spiga2. Her vil den populære designduo huse deres favorit up-and-coming-designtalenter, heriblandt danske Peter Jensen.

Dolce and Gabbana fortalte branchebladet WWD, at de ønskede at skabe et nyt specielt sted, et univers, som skulle være unikt i denne verden. De vil personligt håndplukke de nye designtalenter fra hele verden og tilbyde dem en fantastisk mulighed for at fremvise deres design i smukke omgivelser.

De udvalgte designere er dog ikke sikret en længere tidsperiode under Dolce Gabbanas vinger. Der lægges i stedet vægt på en konstant udskiftning for at sikre nyhedsværdien og for at give plads til sæsonernes nye “darlings”.

Dolce Gabbanas egen accessories-kollektion vil blive vist sammen med de forskellige designerkollektioner.

Modegiganten håber, at den nye butik vil blive et hjem for “unge generationer” og et sted, hvor traditioner møder fremtiden. 

ASOS hjælper friske designere

E-handelsgiganten ASOS [As Seen On Screen], som har over 10 års erfaring med at sælge mode på nettet og omsætter for over 223 mio. pund om året, har netop lanceret et initiativ til at hjælpe nye designere på vej.

ASOS.com vil gerne dele deres succes og erfaring via ASOS Inc. Det er et langsigtet projekt, som opfordrer nye såvel som etablerede designere til at udvikle deres eksisterende forretning ved at introducere nye produktlinjer. ASOS vil tage hånd om udviklingsprocessen for designerens nye produktlinjer gennem kollektionsprøver og produktion, uden at det vil påvirke den eksisterende forretning.

En af de første håbefulde designere på ASOS Inc er designeren Thomas Tait, som debuterer med at designe tasker ved hjælp af initiativet. Hans nye tasker vil blive vist i hans spring/summer 2011 modeshow.

Thomas fortæller, “da ASOS kontaktede mig, viste jeg, at jeg gerne ville arbejde med dem. Men jeg ville ikke lave noget, som lignede andre designsamarbejder. Jeg tror ikke, at min kollektion er parat til at inkludere en sub-kollektion, i hvert fald ikke endnu. Derfor var jeg utrolig glad for at høre om ASOS Inc-initiativet, fordi det netop hjælper mig og andre designere til at gå ind i en helt ny produktkategori. Samarbejdet med ASOS har givet mig mulighed for at udvikle og skabe et helt nyt produkt, som passer sammen med min eksisterende kollektion, mens det på samme tid giver mig mulighed for at lære om et nyt område af modeindustrien”.

Efter anden sæson vil ASOS Inc give designeren mulighed for at sælge deres nye produktlinje til forhandlere globalt. Designeren vil samtidig også blive tilbudt at overtage produktudviklingen og produktionen. ASOS kalder derfor initiativet “Inc”, som er en forkortelse af inkubator, hvilket i øvrigt også refererer til deres entreprenørrolle og selve ånden i virksomheden.

ASOS’ indkøbsdirektør Caren Downie fortæller, at der har været hårdt brug for initiativet i lang tid, fordi det har fleksibiliteten til at støtte designere på alle niveauer og giver en spændende mulighed for at ekspandere og skabe produktlinjer, som er uden for designeres normale rammer.

Om samarbejdet med Thomas Tait siger hun, at hun er begejstret for at arbejde med ham. “Hans arbejde indeholder en fantastisk æstetik, og han er virkelig fokuseret på den nye retning han går i. Kollektionen ser allerede fantastisk ud, så ASOS kan næsten ikke vente til, at taskerne kommer i butikken.”

Modeindustriens helte

I England har støtte til unge designere længe været praktiseret via såkaldte “modehelte” som Harold Tillman. Harold er bestyrelsesformand for The British Fashion Council og direktør for det populære tøjmærke Jaeger. Han er desuden også kendt for at have givet Paul Smith hans første job og nyligt for personligt at have doneret en mio. pund til et program hos London College of Fashion, som støtter ti talentfulde studerende hvert år.

Gad vide om trenden også kommer til Danmark? Der er sikkert mange unge spirende designtalenter, der ville ønske at komme under en dansk modegigants vinger. Selvfølgelig forudsat at giganten ikke vil styre designeren, men blot give hende/ham støtte og mulighed for at fremvise sit talent.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop