-
Bolig | Butikker | Forbrugeradfærd | Generation Y | Innovation | Mode | Oplevelser | Strategi | Teknologi | Trend
MUJI åbner FLAGSKIB med EMPOWERMENT-strategier
Det japanske livsstilsbrand Muji har netop slået dørene op til sin hidtil største butik i USA – et flagskib på Fifth Avenue i New York på 1.000 kvm. Konceptbutikken byder på flere innovative tiltag, fordi man er bevidst om, at det fysiske format skal gentænkes i en digital tidsalder og være mere end et sted for udveksling af varer.
Customization og co-creation
Det første, der møder kunderne, når de træder ind i Muji-flagskibet, er et aroma-laboratorium. Her kan de customize – dvs. skrædddersy – deres egen personlige duft ud fra 48 forskellige æteriske olier. Personalet blander duften på stedet, så kunden kan få den med det samme.
Der er også en broderi-station, hvor kunderne kan få broderet deres monogram eller forskellige ikoner (der er 100 designs at vælge mellem, fx en cheeseburger eller en NY-taxa) på deres nye slippers, makeup-taske, sweater eller hvilket som helst andet Muji-køb – og prisen er bare tre dollar.
Kundernes muligheder for personalisering og medskabelse stopper dog ikke her. Det nye flagskib har også Mujis største “For You”-afdeling, hvor man kan customize æsker, notesbøger, tasker m.m. vha. et stort udvalg af forskellige stempler, mærkater og klistermærker – og alt sammen til fri afbenyttelse uden beregning.
Hybridkoncept
Forskellige brandsamarbejder er desuden en stor del af flagskibet, som hermed også er udtryk for et hybridkoncept. Muji er bl.a. gået sammen med den japanske gartner Green Fingers, som fører et udvalg af sine planter i butikken. Man har også inviteret Café Grumpy og Cracked Candy indenfor, og flere gæstekoncepter er på vej.
Flagskibet byder også på specialprodukter i relation til lokationen New York, fx t-shirts og indkøbsnet med designs for Central Park, Empire State building og Naturhistorisk Museum. På den måde har konceptet også et element af lokal forankring.
Butikken som center for empowerment
Mujis nye flagskib skriver sig ind i en af de otte arketyper for den fysiske butik, som vi præsenterer i vores nye bog: “Retail-Renæssance 2.0 – sådan genopfinder du den fysiske butik med oplevelser og omnichannel”. Arketypen “Butikken som center for empowerment” hviler på idéen om at berige kunderne med ny viden, nye idéer og kundskaber eller muligheden for, at de kan blive medskabere af et produkt eller en oplevelse.
“Empowerment” betyder kort fortalt ”bemyndigelse” – at man sættes i stand til at gøre, beslutte eller udrette noget. Inden for marketing dækker betegnelsen ”consumer empowerment” over indsatser, der skaber kundetilfredshed gennem oplevelsen af øget kontrol og selvstændighed hos modtageren. Der kan være tale om kontrol i forhold til såvel købssituationen som aspekter af forbrugerens generelle tilværelse og omgang med de indkøbte produkter.
Sæt kunden i førersædet
At detailhandlens kunder i dag går efter oplevelser er ikke nogen ny indsigt. Med oplevelsesøkonomien cementerede man forestillingen om forbrugeren som én, der ikke bare vil shoppe varer, men også have oplevelser med i købet. Idéen om empowerment er på sin vis en forfinelse af den tankegang og bygger på erkendelsen af, at forbrugerne ikke længere hverken er eller ønsker at være passive modtagere af budskaber og oplevelser. I stedet forventer de at være aktive deltagere og kunne sætte deres eget præg på brands, produkter og butikker.
Arbejdet med butikskoncepter som centre for empowerment handler derfor om at imødekomme behovet for involverende (shopping)oplevelser og gøre det til en strategi at sætte kunderne i førersædet ved at give dem nye idéer, færdigheder, indflydelse og måske endda mulighed for at være medskabere af produkter eller serviceydelser. Strategien lægger op til en høj grad af interaktion mellem kunderne og dit brand, hvilket potentielt fører til både længere besøgstider, højere loyalitet og ambassadørskab. Ikke mindst er denne form for oplevelsesstrategi en vej til at få kunderne til at tage ejerskab for brandet, fordi de får lov til selv at arbejde med det og udleve deres personlige behov gennem dets univers.