NEJ, NEJ og atter NEJ – Har dansk detailhandel stået helt stille de sidste 10 år?
Nej, ikke hvis vi ser på de rå tal for perioden 2006-2016, hvor vi har haft en voldsom strukturudvikling.
Vi har fået betydeligt færre frivillige kæder med langt færre butikker, da mange har måttet lukke, og vi har fået stærkere egentlige kæder med flere butikker.
Vi har fået betydeligt flere udenlandske kæder med butikker i Danmark og danske kæders butiksantal i udlandet er steget voldsomt, så dansk detailhandel er fortsat en stor eksportsucces, baseret på stærke kædekoncepter, der ”nemt” kan skaleres op (tænkt bare på Bestseller, Jysk, Ecco, Flying Tiger m.fl.).
Og sidst, men ikke mindst, har vi nu 7 ud af 10 kæder, der sælger online, hvor det for 10 år siden kun var 1 ud af 4 kæder.
Tabel 1: Udviklingen 2006-2016 | ||||
---|---|---|---|---|
Kæder | 2006 | 2016 | ||
Kædeantal | Butiksantal | Kædeantal | Butiksantal | |
Egentlige kæder | 230 | 7196 | 233 | 8232 |
Frivillige kæder | 109 | 7995 | 85 | 4668 |
I alt | 339 | 15191 | 318 | 12900 |
Kilde: Kæder i Dansk Detailhandel 2017, Retail Institute Scandinavia |
Tabel 2: Internationaliseringen 2006-2016 | ||||
---|---|---|---|---|
2006 | 2016 | |||
Udenlandske kæder i DK | 70 | 2225 | 105 | 3149 |
Dansk kæder i udlandet | 86 | 7371 | 81 | 11649 |
Kilde: Kæder i Dansk Detailhandel 2017, Retail Institute Scandinavia |
Så der er sket meget de sidste 10 år, men er det nok til, at forbrugeren oplever dansk detailhandel som innovativ nok?
Vi har i januar 2017 gennemført en repræsentativ forbrugeranalyse, baseret på 1.000 online interviews med personer over 18 år.
Undersøgelsen beder bl.a. danske forbrugere om at bedømme innovationsgraden for hver af de 5 detailhandelshovedbrancher.
Ser vi på forbrugernes opfattelse af innovationsgraden i dansk detailhandel, så viser figur 1, at forbrugerelektronikbrancherne naturligt nok ligger på 1. pladsen, idet 18 pct. af forbrugerne giver en høj score. Her finder vi også regelmæssigt ægte produktinnovationer, der ofte er højinteresseprodukter for os alle sammen.Figur 1 (Kilde: Retail Institute Scandinavia, 2017)
Pladsen som nummer sjok indtages af gør-det-selv-brancherne, hvor lidt under 8 pct. giver en høj score. Så fx byggemarkedskæderne lever kun i ringe grad op til de ønsker og krav, som den danske forbruger har netop nu. Måske gør branchen i for høj grad det, de plejer at gøre år efter år, i stedet for at udfordre kunderne og sig selv med nye produkter og services.
At dagligvarebranchen ligger på en delt 3.plads med boligbrancherne, er måske ikke så ringe endda i betragtning af, hvor meget lavpriskæderne egentlig dominerer branchen, men alligevel skuffende, da mad- og drikkevarer egentlig burde være et højinteresseområde for alle forbrugerne og dermed et behov, som branchen burde innovere ud fra i stedet for at være fanget i en konstant nedadgående prisspiral.
Årtiers prisfokusering har virket, men ikke nødvendigvis efter hensigten. Coop-koncernen kæmper som primus motor for, at danskerne skal se mere på kvalitet og mindre på prisen, så det fremover kan blive mere lønsomt at investere i butikker, der er mere inspirerende.
Dansk detailhandel har i mindst et årti befundet sig i en lavkonjunktur, hvor lavprisformater ensidigt har haft nemt ved at etablere sig og vinde markedsandele. Samtidig har nethandel kunne forstærke denne udvikling, hvilket har presset den traditionelle detailhandel på alle områder.
Så NEJ, forbrugernes dom over dansk detailhandel er, at innovationsgraden slet ikke er høj nok til at dække behovet.
I vores nye 2017-udgave af publikationen Kæder i Dansk Detailhandel, der udkommer i næste uge, offentliggør vi også forbrugernes dom over dansk detailhandels inspirationsgrad, og igen er svaret et rungende NEJ fra forbrugerne på spørgsmålet, om butikkerne er inspirerende nok.
Så et hovedbudskab herfra til de fleste af Danmarks over 300 kæder med næsten 13.000 butikker:
Så er det vist på høje tid at få gentænkt den fysiske butiks rolle, hvis den skal overleve på længere sigt.
Kæder i Dansk Detailhandel 2017 er ude nu – læs mere og køb bogen her.