Nettos og Irmas stærke profiler hjælper dem gennem krisen
Retail Institute Scandinavias markedsdirektør Michael Skou kommenterede i går i P1 Morgen på kæderne Netto og Irma i krisetider.
– Konkurrencen er intens og præget af pris krig på en lang række produkter, f.eks. mælk. Butikkerne er lige nu optaget af at skabe trafik, fordi trafik betyder volumen i omsætning og volumen i indkøb, hvad der er utroligt vigtigt for at holde de lave priser. Så der er intens kamp lige nu om at fastholde kunderne ude i dagligvarebutikkerne, siger Michael Skou.
– Hvis man kigger på markedet generelt, er der ingen tvivl om, at discountbutikkerne løber med sejren. Vi kan se en tendens til, at kunderne køber mere, når de er i discountbutikkerne, og de kommer oftere i discountbutikkerne, hvilket ikke er tilfældet i de mere traditionelle supermarkeder.
Butikkernes profil er vigtig, når det gælder om at fastholde kunderne.
Ifølge Majken Schultz, CBS, er Nettos brand “discount med kant”.
– Netto har altid stået for billige priser og gode tilbud med mulighed for at gå på opdagelse i butikken med spottilbud. Netto er dog aldrig gået over i junk-enden. Kæden har haft en rimelig butiksindretning, og den har haft en grafisk identitet med hunden, som den har brugt dygtigt og konsekvent gennem årene, siger hun.
Majken Schultz fremhæver også Irmas brand:
– Irma er kvalitet for den miljøbevidste og stadigt mere økologiske forbruger. Det er også en god arbejdsplads. Irma har altid forsøgt at skabe en særlig atmosfære omkring sig og været innovativ med nye fødevarer. Den har klart stået for kvalitet og introduktion af nye måder at tænke mad på. I gamle dage var det franske tærter, i dag er det økologi og miljøbevidsthed.
Michael Skou er enig:
– Jeg tror, at Irma på trods af finanskrisen har klaret sig relativt flot. Selvfølgelig har krisen også ramt Irma, men Irma og Netto er måske de to kæder, der har været bedst til at stå fast på deres kernekompetencer. Det betyder, at de har opbygget stor tillid hos forbrugerne, der ved, hvad de får, når de besøger de to koncepter. Det belønnes for nu, hvor krisen sætter ind, mens andre straffes, fordi forbrugerne er i tvivl om, hvad de får.
Ifølge analyser fra Retail Institute Scandinavia har begge kæder en overrepræsentation af enlige kunder mellem 18 og 39, der bor i byerne og har en indkomst på under 250.000 kr. De betyder dog ikke, at kæderne er direkte konkurrenter.
– Kundegruppen, som handler i de to kæder køber forskellige ting på forskellige tidspunkter. På nogle tidspunkter gælder det basisvarer, som man kan få billigt i Netto. På andre tidspunkter gælder det måske dagligvarer uden kompromis – høj kvalitet, som købes hos Irma, slutter Michael Skou.