Økologi – det er da for mænd!
Når kampen om indkøbskurven udkæmpes i de danske supermarkeder, så er indholdsstoffer og økologi et vigtigt våben for at tiltrække de unges opmærksomhed. Over halvdelen af Generation Y angiver at mængden af indholdsstoffer har indflydelse på, hvad der lander i kurven. De unge er ikke sundhedsfanatiske, men mere sundhedsrealistiske. De vælger chokoladen til, men ved også hvad det koster af sved på løbebåndet bagefter, og den handel gør de gerne. De har et indre regnskab, som de opdaterer konstant.
Økologi er også på radaren hos de unge forbrugere, men Generation Y er snusfornuftige. Står valget mellem en økologisk vare og en ikke-økologisk vare vælges klart det økologiske, men er der minimal prisforskel vælges økologien fra. Kun 7 % af Generation Y er villige til at betale væsentligt mere for økologi, mens 57 % ikke vil betale synderligt mere for at få økologiske produkter i indkøbskurven.
Vælges økologiske produkter er driveren dertil vidt forskellige for de to køn. Kvinders valg bunder i et socialt ansvar gennem omsorg for dyr og familie, mens mænds er langt mere egodrevet, idet troen på en bedre smagsoplevelse er driveren for indkøbet.
Beliggenhed af butikkerne er det vigtigste parameter, når der vælges indkøbssted, men udvalget af økologi har også indflydelse på i hvilken butik pengene ligges – især for de unge mænd. Dobbelt så mange mænd (7 %) vælger indkøbssted på baggrund af udvalget af økologi som kvinder (4 %), og især unge mænd i hovedstaden er meget beviste omkring økologien.
Læs mere i bogen ’Fremtidens Forbrugere i Dagligvarehandlen- Generation Y: Forstå dem; Fang dem’, der udkom i september 2016. Køb bogen her