Patagonia kører tværs over USA for at reparere tøj og promovere bæredygtigt modeforbrug
Bæredygtig mode er på mode, og det gælder ikke kun i produktion, men gør sig i høj grad også gældende i relation til forbrug. Det amerikanske sports- og fritidsbrand Patagonia har netop lanceret et bæredygtigt initiativ, som skal sætte fokus på, hvordan man sikrer et bæredygtigt modeforbrug ved at forlænge tøjets levetid. Man har således sendt et hold af medarbejdere fra sit Nevada-baserede tøjreparationshus på en turné tværs over USA i en gammel varevogn istandsat med genbrugsmaterialer. Idéen med vognen, der går under navnet ”The Worn Wear Wagon”, er at tilbyde forbrugere reparation af tøj og sko samt viden om, hvordan modeforbrug påvirker miljøet.
– Der er ikke noget, vi kan ændre i forhold til, hvordan vi laver tøj, der vil have en mere positiv indvirkning på miljøet end blot at producere mindre. ”Worn Wear” er en fejring af kvalitetsprodukter og det forhold, de spiller i vores liv. Det er et simpelt, men kritisk budskab: Hold dit grej kørende længere og tag noget af presset af vores planet, lyder det fra Rose Marcario, adm. direktør i Patagonia.
Vognen, der er en Dodge Cummins pick-up-truck fra 1991, kører på biodiesel, og dens brune træskal er lavet ud af gamle vintønder. Energien i vognen kommer fra solpaneler, der er monteret på taget.
Den landsdækkende køretur blev indledt d. 2. april i år, og vognen gør stop ved butikker, kaffebarer og markeder. Vognen er indvendigt udstyret med en industriel symaskine, og alle, der medbringer et stykke tøj – ligegyldigt om det er fra Patagonia eller ej – kan således få det repareret i den mobile reparationsvogn. Reparationsteknikerne vil desuden tilbyde gode råd om vask og vedligeholdelse for at forlænge tøjets levetid.
Patagonias ”Worn Wear”-kampagne blev lanceret i 2013 med det formål at opfordre folk til at holde deres tøj i cirkulation i længere tid. Brandet garanterer en livslang levetid for alle sine produkter og faciliterer det største reparationshus for tøj i Nordamerika.