Plantorama: Oplevelser skaber loyale kunder
“
MAJ SCHØLER FAUSING
STRATEGICHEF, PLANTORAMA
Mekaniske dinosaurer og bevægelige nissefigurer, men også levende dyr og levende musik. Over de seneste år er der blevet skruet massivt op for oplevelsesdelen af havecenterkæden Plantorama. Det handler om at forblive aktuelle – også uden for plantesæsonen – og om at bygge en tæt relation til gæsterne. Det fortæller strategichef Maj Schøler om her.
ce]
Hvorfor har I valgt at gå denne oplevelsesvej?
For os føles det egentligt ikke som noget nyt. Oplevelser har været en grundlæggende del af, hvem vi er, siden Plantorama blev stiftet i 1987. En blomstrende oplevelse har været vores motto fra starten, og vi har hele tiden haft fokus på at aktivere gæsternes sanser med farver, dufte og indtryk. Men det er rigtigt, at der er blevet sat strøm til oplevelserne de senere år.
Og hvorfor er der det?
Vi vil gerne være unikke i markedet, og det hjælper oplevelserne os til. Der er ikke andre butikker, der tilbyder det samme som os, vil jeg mene. Vi kan og vil ikke konkurrere på pris, men vi tilbyder kunderne noget andet. Vi fokuserer ikke på store tilbudskampagner, men kanaliserer i stedet ressourcerne over i oplevelsesuniverset.
Vi tror på, at den gode, ekstraordinære oplevelse skaber loyalitet og engagement blandt gæsterne, hvilket får dem til at komme igen og igen. Det er også en måde for os at udvide sæsonen på og være relevante uden for den oplagte have-sæson. Vi har fx rigtig mange besøgende i juleperioden og det er uden tvivl vores juleudstilling, der trækker.
Virker det?
Helt sikkert! Vores omsætning er steget stødt over de seneste år, og vi får rigtig god feedback fra kunderne, når vi er ude at spørge dem. Forleden faldt jeg over et læserbrev i Nordjyske Stiftstidende. Det var fra en mand, der lidt modvilligt var blevet trukket med ind i en af vores centre af sin kone. Han blev overrasket og begejstret – børnene hyggede sig, og det gjorde han også, og han endte med at konkludere, at Plantorama har regnet den ud. Det blev vi vildt glade for – og ikke kun fordi det var ros, også fordi det viser, hvordan oplevelsesstrategien virker. Den overrasker og påvirker følelserne i sådan en grad, at kunden her ligefrem har fået lyst til at skrive et læserbrev. Det er præcis det engagement og den loyalitet, vi er på jagt efter.
Selv i perioder, hvor forbruget i samfundet ligger lavere end normalt, har vi lige så mange besøgende. Gæsterne kommer altså i centrene – også selvom privatbudgettet måske er lidt strammere. Det fortæller os, at det for gæsterne handler mere om den oplevelse, de får hos os, end at skulle købe ting til hjemmet eller nye planter til haven.
Hvilken rolle spiller medarbejderne for jeres oplevelsesstrategi?
De spiller en meget stor rolle. Det er dem, der sætter ansigt på vores strategi, og den en måde, de møder gæsterne på, er afgørende for den oplevelse, gæsterne får i butikken. Vi har fagpersonale ansat i form af fx gartnere og dyrepassere. Det er folk, der har en dyb viden om de produkter, vi sælger, og om de koncepter vi arbejder med, og som kan bidrage med reel viden og indsigt. Vi gør også meget ud af at involvere og inddrage medarbejderen i strategien. Det gør dem bedre, hvis de ved og forstår de strategiske overvejelser, der ligger bag de tiltag, vi indfører, ligesom de selv tager ejerskab.
11484{background-color: #d3d3d3 !important;}” z_index=”]
Kom med på Refresh Retail 2023 d. 22. marts og hør mere om, hvordan PLANTORAMA har brugt oplevelser til at skabe vækst
Gå ikke glip af årets danske retailbegivenhed, når Maj Schøler Fausing som en af mange inspirerende talere indtager scenen på årets retailkonference og gør os alle sammen klogere på oplevelse som strategi.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere her”][