Prøv før du køber
Sov i sengen, før du beslutter dig for, om du vil købe den. Eller prøvesmag opskrifterne fra din kogebog, før du går til kassen. I takt med at reklame- og marketingbranchen vedvarende påstår, at massemedier såsom traditionelle tv-spots og todimensionale printreklamer ikke appellerer til tidens forbrugere, synes “Try before you buy”-tiltag at være en oplagt vej til at involvere forbrugerne og give dem loyalitetsskabende oplevelser med produkter og brands.
En investering i en dyr seng kan være en større beslutning, som i bogstaveligste forstand er værd at sove på. Møbelbrandet Duxiana har i Malmö en butik, der samtidig fungerer som hotel, så gæsterne/kunderne har mulighed for at sove i en Dux-seng eller nyde en Ramlösa i en af brandets stole, før de bestemmer sig for køb. Det at give mulighed for bruge møbelprodukterne er en måde at overbevise potentielle kunder om den komfort og kvalitet, det svenske brand repræsenterer.
I Singapore har man bevist, at samme model også kan bruges til at inititere mindre køb. Boghandleren 25° Celsius, som udelukkende sælger kogeboger, byder bl.a. på et testkøkken, der giver kunderne mulighed for at prøvesmage kogebøgernes opskrifter. Jævnligt udvælger butikkens kok en kogebog fra hylderne – og demonstrerer opskrifterne step by step. Samtidig kan de besøgende bestille retterne i butikkens café.
I en tid, hvor forbrugerne er blevet mere tilbageholdende, og hvor de tænker sig om ekstra gang, før de afslutter købet, forekommer det oplagt at give dem lov til at lege med produktet og afprøve det, så de ikke får fornemmelsen af at have foretaget et impulsivt fejlkøb.
Desuden gør muligheden for at røre, dufte og prøve den fysiske butik til noget, som netbutikken ikke kan være – og giver på den måde den fysiske butik en vigtig konkurrencefordel.