-
Butikker | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Innovation | Miljø og etik | Oplevelser | Strategi
Retail Innovations: Tyskland åbner sit første CO2 neutrale supermarked
Hele verden vil, som udgangspunkt, bidrage til mindre udledning af CO2, men grundet det faktum, at 80 % af alle varer i et supermarked er pakket i giftig emballage, er det en vanskelig udfordring for denne branche. Flere nationer har dog taget udfordringen op og indført zero-waste supermarkeder. Dette indlæg vil fokusere på Tyskland, og herunder hvordan Sara Wolf og Milena Glimbovski fik idéen til at gøre branchen miljøvenlig. Løsningen er et zero-waste koncept, hvor alt emballage kan genbruges og derved er miljøvenligt. Tysklands første waste-free supermarked hedder Original Unverpackt.
Zero-waste supermarked; hvordan fungerer det i praksis?
Ingen af butikkens varer bliver solgt i engangsemballage. I stedet har Original Unverpackt såkaldte ”bulk-bins”, som er en slags store beholdere, hvilke er opstillet på en attraktiv måde. Ydermere, er der ikke en række brands til hvert produkt, da filosofien bygger på, at ét brand er nok, hvis det er det rigtige. En anden del af filosofien bygger på, at alle, økonomisk set, skal være i stand til at hjælpe miljøet på alle måder de kan, hvorfor supermarkedet udbyder en kombination af low-, medium- og high-end produkter. Dette giver altså forbrugerne et valg omkring hvor meget mad de køber og hvor meget affald det skaber. Idéen vil altså ikke kun fjerne giftig emballage, men også mindske madspild, idet stykpriser gør, at forbrugerne kun køber den mængde mad de rent faktisk har brug for.
Idéen bag Original Unverpackt
Sara Wolf arbejdede tidligere for fairtrade i FN og er desuden en god kok og madelsker. Milena Glimbovski er mediedesigner, studerede kommunikation i Berlin og arbejdede for Veganz – en ung, vegansk supermarkedskæde, hvor hun lærte om food retailing. Begge har nu sagt deres job op og droppet ud af studiet, for at realisere deres drøm om at åbne en zero-waste supermarkedskæde. Målet med supermarkedskæden definerer de således: ”Grocery shopping will never be the same again”. De ønsker ikke at åbne et supermarked som alle andre, men snarere et redesign af den nuværende købsoplevelse. De vil eksemplificere, at der er andre måder at købe ind på. På deres hjemmeside, udtrykker de ligeledes motivationen bag deres idé:
”We are all connected; to each other, biologically. To the earth, chemically. To the rest of the universe, atomically.
Many say exploration is part of our destiny, but it’s actually our duty to future generations and their quest to ensure the survival of the human species”.
Det handler altså ikke bare om en forretningsidé for de to kvinder, men om at bidrage til noget større og modvirke klimaforandringer, som på sigt vil skade vores jord.
Sara Wolf og Milena Glimbovski har i 2013 vundet flere priser for deres forretningskoncept, hvilket har fået en række private investorer til at gå med ind i projektet og disse danner således det økonomiske grundlag for de første butikker i kæden Original Unverpackt. Der er således en tro på, at zero-waste supermarkeder er kommet for at blive – ikke kun i Tyskland, men ligeledes i store dele af Europa og USA.