Robot Retail breder sig
Juletiden er over os, og hos de mange retailers betyder det, at personalet skal løbe stærkt. I sidste uge annoncerede den svenske hjemmeeletroniks-kæde Media Markt imidlertid en innovativ løsning på at afhjælpe travlheden.
Fremtiden er tættere på end vi tror…
Media Markts nyeste investering er en robot, der i december pakker kundernes gaver ind. Robotten, ‘The Gift Wrapper’, skal turnere rundt og hjælpe med juleindpakningen i 18 af kædens butikker. Svenskerne kan således se frem til at få pakket deres mange julegaver ind af en vaskeægte robot. Se ‘The Gift Wrapper’ i aktion i denne video:
Robottens specielle teknologi er udviklet af ABB Group, og er resultatet af mange års forskning inden for robotteknologi.
”Samarbejdet med ABB og robot Yumi, er et resultat af begge parters passion for teknologi. At lade Yumi hjælpe os med gaveindpakningen, giver os mulighed for at give vores kunder en anderledes shoppingoplevelse, samtidig med at vi viser fordelene ved den nyeste generation af robotter”, siger Mia Lund Hanusek, Marketing Director hos Media Markt.
Media Markt er imidlertid ikke den første retailer, der eksperimenterer med robotteknologi. I forbindelse med verdensudstillingen EXPO 2015, der løb af staben fra 1. maj til 31. oktober i Milano, havde Coop Italia skabt ‘Fremtidens Supermarked’. Supermarkedet var, med kædens egne ord, ”en komplet digital platform for selvbetjening og viden”.
‘Future Food District’, som supermarkedet kaldtes, havde til formål at vise, hvordan ny teknologi kan implementeres i alle led af fødekæden. Et af midlerne til dette, var netop robotter i butikken, der hjalp kunderne med deres varer.