-
Convenience | E-handel | Markedsføring | Øvrige udvalgsvarer | Teknologi | Trend
Send et rigtigt julekort på internettet
Julen er hjerternes tid, og næstekærligheden blusser for alvor op hos de fleste ved juletid. Mens en udvalgt skare formentlig stadig skriver julekort til venner og familie, hører den gammeldags papirudgave af julekortet med håndskrift og frimærke sikkert mange fortiden til.
Det forsøger det svenske postvæsen, Posten, nu at lave om på. De har nemlig skruet tiden tilbage til 1910, hvor Sveriges første julekort med motiv blev sendt. Fra en ny hjemmeside kan man nu sende trykte julekort til sine nærmeste.
På www.julkortifarten.se kan man køre en tur med videokamera i en gammel lade, der er indrettet ligesom scenerne på de oprindelige julekort, som blev designet af “nissemor” Jenny Nyström. Når man ser noget, man synes om, tager man et billede, indtaster tekst til for- og bagside af julekortet og sender det til en heldig modtager.
Oplevelsen er gratis, mens tjenesten for tryk og forsendelse koster 15 svenske kroner.
Idéen med gammeldags julekort kreeret på internettet skriver sig ind i den udbredte trend, der på engelsk kaldes customization – dvs. muligheden for at personliggøre snart sagt alt mellem himmel og jord. Masseproducerede, identiske produkter strider mod opfattelsen af, at den unikke og ‘hjemmelavede’ vare vægtes højere hos såvel afsender som modtager.
Kombineret med julestemning og gavehumør rammer Posten derfor en nerve hos folk. Indtil videre har knap 6.000 brugere ‘liket’ tiltaget på Facebook.