Showrooms – som at shoppe direkte fra dit yndlingsmagasin
Foto: The Apartment, 76 Greene Street, New York
Nutidens fysiske butikker er nødt til at genopdage sine forcer – sanselighed, rumlighed, forankring og social interaktion. De skal gentænkes med fokus på innovation, teknologi og idealet om omnichannel, hvis de fortsat skal fange forbrugernes opmærksomhed.
Konceptshowrooms kan sammenlignes med et afgrænset stilunivers. Her bliver nøje udvalgte produkter sammensat til en interessant helhed, der udtrykker de forskellige brands’ dna og oplevelsessignatur ved hjælp af storytelling. Samtidig inspireres kunderne til selv at bruge og sammensætte produkterne på en ny måde
Showrooms – målrettet den almindelige forbruger
Tiden, hvor showrooms var forbeholdt forhandlere, presse og professionelle, er ovre. Showrooms målrettet den almindelige forbruger vinder frem inden for detailhandel. Butiksformatet er nemlig oplagt til at forene det bedste fra offline og online og imødegå den omnichannel-oplevelse, dagens “smarte” forbrugere søger. Showrooms repræsenterer et direkte fokus på sanselige oplevelser og et mere indirekte fokus på salg. Det er især online pure players, der ser muligheder i showrooms. De virtuelle aktører bruger butiksformatet til at rykke ud i den “virkelige” verden og imødegå forbrugernes behov for sanselighed. For selvom forbrugerne e-handler mere og mere, fortsætter den fysiske butik med at spille en stor og afgørende rolle.
Med showrooms kan online pure players konkurrere med de fysiske butikker på sanselighed og samtidig differentiere sig fra deres online konkurrenter. Showrooms er derfor heller ikke udtryk for, at e-aktørerne trækker mod en mere traditionel fysisk detailhandelsmodel, snarere at de bruger offline til at forbedre e-shoppernes beslutnings- og købsproces.
‘The Apartment by The Line’
Den trendsættende duo, stylist Vanessa Traina Snow og Morgan Wendelborn, står bag The Line og The Apartment. Først lancerede de The Line, en online livsstilsshop, og senere hen The Apartment, som en offline pendant til det digitale setup.
Gemt mellem højhuse i en brostensbelagt gade i Soho, New York, ligger The Apartment by The Line. The Apartment showcaser raffinerede dagligdagsfornødenheder i et intimt lejligheds-setup. Her skabes en detailoplevelse, hvor forbrugerne får fornemmelsen af at slentre igennem en fuld etableret lejlighed. Her finder man alt fra interiør til skønhed, kunst og mode – en “interaktiv” shoppeoplevelse gennem intimiteten af cosyness og nærværd, der kan sammenlignes med at shoppe direkte ud fra et boligmagasin. Og de besøgende kan fysisk købe alt, der er at finde i lejligheden; hvert tæppe, skønhedsprodukt, den italienske tandpasta på badeværelset og malingen på væggene lige foran dem.
En personlig tilgang til retail
Lejligheden er et showroom, en butik og “bolig” i ét. Her finder man nøje udvalgte produkter placeret i et autentisk miljø, hvorpå der skabes en uhøjtidelig og intim atmosfære. De tematiske, sæsonbetonede og personligt udvalgte produkter kaldes for Selections. En betegnelse som er med til at understrege produkternes unikke og personlige værdi overfor køberne.
The Apartment tilbyder deres kunder en vifte af online og offline muligheder; herunder by appointment-shopping, personlig styling, indretningskonsultation, registrering af ønskelister og håndplukkede varer specielt målrettet den specifikke kunde. Derudover tilbyder de også at være vært for diskussioner, workshops, screeninger og middage. Et leve- og værested, hvor der skabes relationer og hvor kreativiteten kan flyde.
Udover butikken i New York, åbnede duoen også et “offline” hjem i efteråret 2015 i det pulserende, kreative West Hollywood, Californien.
I medlemsmagasinet Retail+, der udkommer i midten af september, har vi netop fokus på ’Butikken som showroom’, hvori vi uddyber nye spændende cases samt fordele og udfordringer ved tendensen, der sammenkobler online og offline.