Større fokus på sæsonaktuelle, nærproducerede grøntsager med nyt grønthandlerkoncept
Det lokale og nærproducerede har i nogen tid været en international trend, som efterhånden også er ved at blevet mere synlig i Danmark. Der er da også flere gode grunde til at vælge sæsonaktuelle, nærproducerede grøntsager: Det er langt mere bæredygtigt, når de ikke skal fragtes fra de varme lande, og samtidig tager rejsetiden en stor potion af vitaminerne. Frugt og grøntsager mister faktisk op til halvdelen af deres vitaminer hver dag efter høsten, hvis man skal tro sundhedsguru Christian Bitz, der er en af dem, der taler for det årstidsbaserede og nærproducerede herhjemme.
Fordelene ved det helt friskhøstede har en ny københavner-baseret grønthandler taget konsekvensen af. 17. juli slog Din Baghave dørene op med løftet om at præsentere “helt friskhøstet, lokal frugt, urter og grønt fra samvittighedsfulde bønder, private og samlere”. Butikken sælger altså kun det, der er i sæson lige i nærheden. Og mange af produkterne er tilmed økologiske eller biodynamiske.
Konceptet er gennemført eksempel på, at det sagtens kan lade sig gøre på én gang at være lokal og velassorteret. F.eks. var der 29. juli følgende på og i Din Baghaves hylder og trækasser: Glaskål, rødbeder, ærter, broccoli, ditta-kartofler, sofia-kartofler, nye rødløg, nye løg, æggeblommekartofler, esquisakartofler, radiser, tomater, agurker, skoleagurker, nye hvidløg, nye skalotteløg, chili, pibeløg, gule og grønne squash, fennikel, babyfennikel, babypastinak, små, nye gulerødder, miniporrer, sølvbeder, forårshonning fra haver i København NV, nyslynget sommerhonning fra haver i København NV, æblemost, timian, kruspersille, bredbladet persille, koriander, pebermynte, dild, basilikum, purløg, hybenroser, kamilleblomster og skvalderkål…
Indrømmet! Konceptet kan være svært at kopiere kompromisløst, hvis man er en velassorteret supermarkedskæde, hvis kunder forventer at kunne købe jordbær i januar og godt kan lide bananer. I særdeleshed om vinteren kan det være svært kun at have dansk producerede, sæsonaktuelle varer på hylderne. Men på trods af en pragmatisk indstilling er det alligevel muligt at inspirere til at købe og hylde det sæsonaktuelle via skiltning og gunstige placeringer i butikken. Hos franske Carrefour opdagede vi f.eks., hvordan de nye kartofler var placeret lige i øjenhøjde under et skilt, der gjorde kunderne opmærksomme på, at det var værd at gå efter kartoflerne i denne måned.