Tesco har succes med virtuelt subway-supermarked
Tescos koreanske del Home Plus åbnede sidste efterår et virtuelt supermarked på en subway-station i Sydkorea. De rejsende på Hangangjin Station i Seoul har nu muligheden for at e-handle supermarkedsvarer, mens de er på farten, og dermed udnyttes ventetiden på stationen maksimalt.
Supermarked bestående af billboards
Det virtuelle supermarked er en enkel, men genial ide. På stationens vægge er der sat store billboards op med billeder af prismærkede supermarkedsprodukter, der står side om side på hylder. Under hvert produkt er der en tilhørende 2D-kode i form af en QR-kode, som folk på stationen kan scanne med deres smartphonekameraer.
Produktet, der hører til koden, havner så i en onlineshoppingkurv på telefonen, som med et par klik bestilles og betales. Senere samme dag bliver kurvens indhold leveret til køberens hjem.
Tiltaget er ikke blot en ultra-convenient løsning for travle urbane mennesker; det har også øget Tescos salg, helt uden investeringer i nye butiksåbninger.
Onlinesalget boostet med 130 procent
Det virtuelle supermarked på Hangangjin Station var til at begynde med en test, men den har vist sig så succesfuld, at man nu udvider til andre sydkoreanske subway-stationer med en strategi om at udrulle det virtuelle format på tværs af landet inden for de næste to år.
– Konceptet gav mening. Testen boostede Home Plus-onlinesalget med 130 procent og gav 76 procent flere onlinemedlemmer, siger Irene Lam, talskvinde for Cheil Worldwide, som er det marketingsbureau, der hjulpet Tesco med at udvikle det virtuelle supermarked.
Spørgsmålet er nu blot, om og hvornår Tesco indfører virtuelle supermarkeder i Europa?