-
Beklædning | Markedsføring | Miljø og etik | Trend
Topshop satser på cykelkultur
Britiske Topshop har gjort en god entre på det amerikanske marked, og køerne foran den store Topshop-butik i New York er fortsat lange. Først og fremmest er det selvfølgelig kædens tøj, som skaber trafikken, men Topshop er også gode til forskellige udenomsaktiviteter, der fremmer kædens brand.
På det seneste har Topshop f.eks. sat meget fokus på cykling. Det lyder ikke videre cool i en dansk kontekst, hvor vi har en stor og gammel tradition for at cykle. Men i både USA og England er cykelkulturen mindre, og man sender et cool og miljørigtigt signal, når man tager cyklen frem for bil eller offentligt transport.
Set i det lys er det ikke så sært, at Topshop har kastet sig over cykelkulturen. Blandt andet har kæden i samarbejde med Cyclodelic, der laver trendy cykeltøj til kvinder, lavet en cykeltøjserie, der er noget mere cool end det traditionelle.
I USA kan kunder gennem Topshop Bicycle Club cykler låne gratis , aflevere sin egen cykel til reparation i Topshops butik i New York og Topshop har produceret en serie bykort, hvor der er plottet steder ind af særlig interesse for personer, der interesserer sig for mode. Stederne er udvalgt, så de er nemme at nå på cykel.
Slutteligt opfordrer Topshop sine kunder til at oploade billeder af sig selv til hjemmesiden chictopia, vel at mærke billeder hvor man ser både moderigtig ud og er kører på cykel. De bedste billeder honoreres med en cykel.