-
Butikker | E-handel | Forbrugeradfærd | Markedsføring | Oplevelser | Strategi | Teknologi | Trend
Uddrag RETAIL INNOVATIONS 4: Warby Parker
Fjerde bind i vores serie af innovative detailhandelskoncepter fra hele verden og et væld af brancher – Retail Innovations 4 – er netop udkommet. Få her et uddrag fra trendpublikationen med den amerikanske best practice-case Warby Parker, der viser hvordan man gentænker en eksisterende forretningsmodel og knuser gennemprøvede metoder for salg og distribution.
RETAILVENTION:
“[…] Warby Parker differentierer sig fra konkurrenterne gennem egen designvirksomhed frem for den traditionelle licensmodel i brillebranchen. Hermed undgår man fordyrende mellemmænd og de ofte kunstigt oppustede minimumspriser på brandede licensprodukter. Som resultat kan man sælge designbriller af høj kvalitet til mange hundrede dollar under konkurrenternes salgspriser. De fleste af Warby Parkers briller koster 95 dollar mod en gennemsnitlig pris på 263 dollar på det amerikanske brillemarked.
Warby Parker startede som online pure-player, men gik i 2013 offline med egne butikker, show–rooms og kiosklignende shop-in-shops, hvor kunderne kan prøve brillerne og interagere med produktet. Den største satsning er flagskibet i New York. Inspireret af brandnavnets litterære referencer (Warby Parker er en sammensætning af to Jack Kerouac-karakterer) er det 235 kvadratmeter store butiksareal indrettet med bogreoler, bøger og gamle biblioteksstiger for at imitere det klassiske bibliotek.
Udover brillesalget tilbyder man i flagskibet også synsprøver til 50 dollar, som foretages af en in-store optiker. Folk i kø til servicen kan følge deres aftale på en stor skærm, der minder om Grand Central-stationens ankomst- og afrejseskærme.
INNOVATIVE KVALITETER
De forbrugere, som ikke lige bor i nærheden af en Warby Parker-butik eller et showroom, kan uploade fotos af dem selv og virtuelt prøve de forskellige brillestel i e-butikken. Derudover har man også et post-baseret prøveprogram, som giver kunderne mulighed for helt gratis at teste op til fem brillemodeller ad gangen i fem dage derhjemme. Uønskede stel sendes ubesværet tilbage vha. et forudbetalt returlabel.
Med henblik på at skabe opmærksomhed om brandet begav Warby Parker sig i oktober 2012 ud på en eventyrrejse af et års varighed, som man navngav ”Warby Parkers klassetur”. En skolebus redesignet som et bibliotek kørte landet rundt med et hold af brillestylister og det fulde sortiment af briller, solbriller og kontaktlinser. Bussen fungerede som et pop up-showroom, hvis rute man kunne følge på de sociale medier Facebook og Twitter samt på Warby Parkers egen webside. […]“
Du kan læse mere om Warby Parker og andre eksempler på “retailvention” i Retail Innovations 4. Trendpublikationen giver dig 38 innovative best practice-cases fordelt på 9 detailhandelstrends og gør dig bl.a. klogere på, hvordan Lidl bruger crowdsourcing i sin tilbudsstrategi, hvordan Nike Training Club er udtryk for oplevelsesbaseret detail 2.0, og hvordan Marks & Spencer i en e-boutique kombinerer mad og mode med online/offline-mashup. Bestil dit eksemplar HER.