Skip to main content

10 Års Statistik Dansk Dagligvarehandel

10 års stat

Hvilke formater vækster i dagligvarehandlen?

Mangler du statistisk viden om dansk dagligvarehandel? Godt, vi har løsningen!

Med detaljerede grafer og analyser er bogen Dansk Dagligvarehandels 10 Års Statistik et unikt opslagsværk, der giver dig indsigt i 10 års udvikling i en branche, der aldrig står stille. Den vil gøre dig klogere på dig selv og dine konkurrenter, og du vil uden tvivl komme til at stå skarpere i markedet både nu og i fremtiden.

Bogen er altså den eneste af sin slags i Danmark, og den giver et væld af oplysninger til fordel for alle, der arbejder med salg- og markedsføring i forbindelse med dansk dagligvarehandel.

Hvem kan bruge statistikken?

10 Års Statistik Dansk Dagligvarehandel er tænkt som et opslagsværk for salgs- og marketingansvarlige, der i forbindelse med fx den årlige strategiplanlægning ønsker at studere udviklingen over tid i dagligvaresektoren.

10 Års Statistikken fungerer også som et godt supplement til Dansk Dagligvarehandel Prognose 2029

Statistikken baserer sig på Dansk Butiksregisters oplysninger om dansk dagligvarehandel. Tallene omfatter butikker i Dansk Butiksregister for dagligvare- og conveniencesektoren fra 2014 til 2024.


Med bogen får du:

  • Antal butikker, -salgsareal, og -omsætning
  • Koncentration
  • Urbanisering
  • Regioner
  • Betjeningsform
  • Kædetilhørsforhold

Og udviklingen af disse gennem de sidste 10 år

Danskerne samler sig i de største bysamfund og kæderne tilpasser sig hurtigt

I løbet af de seneste ti år har vi fået en kraftig befolkningsvækst i byer med mindst 60.000 indbyggere, mens byer med under 20.000 indbyggere omvendt har tabt terræn.

Nu bor 30,8 pct. af danskere i byer med mindst 60.000 indbyggere, hvilket er en stigning på 4,3 pct.-points ift. 2014. Omvendt bor nu 47,5 pct. af os i byer med under 20.000 indbyggere, hvilket er et fald på 3 pct. points på ti år.

Bystørrelsen 60.000-100.000 indbyggere har oplevet den største vækst de seneste ti år med en stigning fra 4,9 pct. til 7,9 pct., mens omvendt de helt små byer med under 500 indbyggere har oplevet det største fald fra 16,0 pct. til 14,6 pct.

Ovenstående udvikling har naturligvis stor betydning for dagligvarebranchens struktur og kan i høj grad forklare de forskellige kæders udvikling – og afvikling – de seneste ti år.

Udgivelse

Januar 2025

Abonnement

Dette er ikke en del af medlemsskabet. Et abonnement er bindende de første to år, hvorefter det løbende kan opsiges inden publikationens næste udgave

Pris

DKK 1.695,- (ved løssalg)
DKK 1.495,- (ved abonnement)

Alle priser er ekskl. moms og forsendelse.

OBS

Noter i kommentarfeltet, hvis du foretrækker at modtage udgivelsen i PDF i stedet for fysisk eksemplar.

Spørgsmål?

For yderligere oplysninger eller spørgsmål, kontakt Henning Bahr på hb@retailinstitute.dk eller telefon +45 2343 3140.

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop