-
Butikker | Mærkevareproducenter | Markedsføring | Oplevelser | Strategi | Trend
Retail Innovations – turen går til Spanien
Retail Innovations – Innovative detailhandelskoncepter fra hele verden
Spar studieturen og læs i stedet Retail Innovations, som indeholder de bedste cases fra international detailhandel og fra et væld af brancher. På Retail Blog giver vi dig et par udpluk fra bogen, som kan købes her. I første omgang går turen til Spanien… god rejse.
Spanien: Danone Store
Med sin første brandbutik vender Danone tilbage til sine catalanske rødder og skaber et areal, der henvender sig til forbrugerne for at fortælle virksomhedens historie, tilbyde nye produktinnovationer, for at promovere tillid til brandet, for at illustrere de fordelagtige egenskaber hos Danone-produkter og for at fremme en sund livsstil.
Markedsmulighed
Store brands reagerer på det stigende behov for direkte, fysisk kontakt med forbrugerne som en måde, hvorpå man kan involvere og lytte til dem, lade dem afprøve nye produkter og tilbyde dem et komplet indtryk af brandets værdier. Som reaktion på den udvikling har Danone åbnet sin første brandbutik i Barcelona, hvor firmaet tog sin begyndelse i 1919. I butikken er der, udover salg af de førende produkter, en formidling af virksomhedens historie, der brander Danone som en ansvarlig og livsforbedrende aktør med en sektion om kost og sund livsstil, som har været fimaets fokusområder i de seneste år.
Konceptet
Danones brandbutik ligger ud til Diagonal, som er en af Barcelonas strategiske hovedgader, med en levende front, der er domineret af Danone-logoet i store typer. Stilen er gennemgående futuristisk, og interiøret følger brandets kendte hvide og blå farveskema. De 340 kvm. salgsareal er delt op i fem karakteristiske afdelinger. Ved indgangen er der en yoghurtbar, hvor kunderne kan blande deres egne smagsprøver ud fra et bredt udvalg af yoghurter og tilbehør. Tæt på er en snackbar, som er et samarbejde med et spansk firma, hvor menuerne tager højde for næringsindhold og tilbyder specielle varianter med et godt forhold mellem pris og kvalitet. Til venstre ligger brandmuseet, der er domineret af en original varevogn, som oprindelig blev brugt til levering af Danones produkter, og hvor kunderne kan købe historiske Danone-reklamer og -skilte. I yoghurtmuseet kan de besøgende udforske Danones historie via interaktive skærme, der fortæller historien om Danone gennem eksempler på virksomhedens sundhedspolitik og reklamekampagner gennem tiden.
Detail er detalje
Den innovative brandbutik giver kunderne mulighed for at smage forskellige typer af yoghurt og “frozen yoghurt” (som også fås to go), deriblandt adskillige eksklusive varianter, som endnu ikke er kommet ud i de normale butikker. To konferencelokaler ligger plads til seminarer om ernæring og sunde spisevaner. Personalet i kundeområdet består af ernæringseksperter, der kan give kunderne råd og vejledning om sund kost i et detailhandelsareal, der forener det strømlinede interiør og den moderne grafik med udvalgte objekter, som repræsenterer Danones historie og værdier.
Konklusioner
Danone overvejer at åbne flere butikker efter forsøget med denne brandbutik fra april 2009, der var planlagt til virksomhedens 90-års jubilæum. Med brandbutikken følger Danone trenden, der blev startet af andre verdenskendte brands, som har åbnet butikker for at promovere egne produkter og fremme kundeinteresse.
Nøgledata
- Format: brandbutik
- Lanceret: 2009
- 340 kvm.
Innovationsnøglepunkter
- Storytelling og brand edutainment til kunderne
- Eksklusiv chance for at prøve nye yoghurtprodukter
Noter til Retail Mix
- Miljø: high-tech stil blandet med elementer fra Danones tradition
- Fem separate områder: yoghurtbar, restaurant, merchandiseområde, interaktivt museum, auditorium til seminarer
- 19 forskellige slags yoghurttilbehør
- CRM-område (customer relationship management) til interaktion med kunderne
- Servicer: workshops med vejledning til sunde madvaner og livsstil