Skip to main content
  • Beklædning | Butikker | Convenience | Forbrugeradfærd | Innovation | Markedsføring | Miljø og etik | Mode | Oplevelser | Sociale Medier | Teknologi | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 07/08/2014

Empower forbrugerne med salgsautomater

Salgsautomater er traditionelt blevet brugt til at sælge nødvendigheder som drikkevarer og snacks og har dermed fungeret som en mini convenience-butik, der altid har åbent. Med den teknologiske fremgang indtager installationerne nu en anden rolle i detailhandlen – de skal ikke kun fungere som et bekvemt salgssted, men også som en anderledes salgs- og markedsføringskanal, der empower forbrugerne og gør opmærksom på dit brand og din butik. Få her tre eksempler på, hvordan du kan integrere salgsautomater i din forretning på en opsigtsvækkende måde.

Old Navy forærer gratis flip flops

Tøjkæden Old Navy, der er ejet af tøjkoncernen Gap, anvendte i slutningen af juni salgsautomater til at gøre de amerikanske forbrugere opmærksomme på sit årlige sommerudsalg. Derfor opstillede man installationerne ”tweet for your feet” 36 forskellige steder i New York og Los Angeles, hvor indbyggerne kunne få gratis flip flops. Alt, hvad man skulle gøre for at få fingre i sommerskoene, var at lokalisere en af de ni salgsautomater, hvis placering blev annonceret via @OldNayv under hashtagget #flipflophorray på det sociale medie Twitter. Når de ankom til lokationen, skulle de følge instruktionerne på salgsautomaten om at tweete deres sommerplaner, som involverede skoene. Det kunne både gøres vha. de forbipasserendes egen mobil eller ved at anvende den installerede iPad. Efter beskeden blev bekræftet af tøjkædens personale, kunne man vælge et par flip flops fra automaten.

emma-roberts-old-navy-vending-machine-los-angeles2Tiltaget var en del af Old Navys fortsatte indsats for at integrere forbrugerne i sine marketingsstrategier gennem sociale medier. I løbet af en tredags periode forærede tøjkæden 9.000 par sommersko, hvilket resulterede i samme antal tweets.

Nike giver produkter i bytte for motion

Som en del af sin Summer of Fuel-kampagne, der udfordrer folk til at bevæge sig mere, opsatte det globale sportsbrand Nike i sidste måned en speciel salgsautomat i New York. Automaten kaldet the Nike+ Fuelbox, skabt af bureauet Huge, godtog ikke penge som betaling, men fungerede derimod som en opfordring til at være aktiv og skulle samtidig promovere Nikes bærbare fitness-tracker Nike+ Fuelband, der måler brugerens aktivitetsniveau. Armbåndet indsamler point alt efter, hvor meget brugeren bevæger sig, og disse point kunne herefter omdannes til Nike-produkter i automaten, hvor man bl.a. kunne finde strømper, t-shirts og hatte. Installationen godtog kun point indsamlede i løbet af de seneste 24 timer, og et produkt ”kostede” omkring 500-1.000 point.

Nike-FuelBox-Vending-Machine

Salgsautomaten blev placeret en dag ad gangen på hemmelige lokationer i New York, dog kun så længe der fortsat var produkter tilbage i automaten. Også her spillede de sociale medier en vigtig rolle. Nike annoncerede nemlig opsætningen af den første automat ved at tweete et billede af den, og efterfølgende tweetede man små hits om, hvor amerikanerne kunne finde den næste placering.

Salgsautomater belønner genbrug

I den australske hovedstad Sydney har man anvendt salgsautomater på en endnu mere seriøs måde. Her er de nemlig blevet et våben i kampen om at få indbyggerne til at genbruge mere. Konkret har man i en testperiode opsat to automater fra genbrugsvirksomheden Envirobank. De tager kun imod lokale, tomme dåser og plastikflasker, og som belønning for aflevering af disse modtager personen enten biografbilletter, busture, eller ”to for én pris”-madkuponer fra lokale madvogne. Vil man hellere prøve lykken eller gøre en velgørenhedsindsat, kan man i stedet deltage i lodtrækningen om at vinde to billetter til Sydneys 2014 nytårsevent eller donere penge til den nationale non-profit organisation Clean up Australia. Automaterne kan rumme op til 2.000 containere hver, før de automatisk e-mailer byrådet om, at de er fulde.

reverse-vending-sydney

Håbet er, at automaterne sætter øget fokus på genbrug i Australien, hvor der hvert minut bliver smidt omkring 15.000 flasker og dåser ud. Med tiltaget kombinerer man forbrugernes øgede bevidsthed om nødvendigheden af genbrug med muligheden for som detaillist aktivt at eksponere sig over for kunderne ved at være blandt de brands og butikker, som giver gaver til de genbrugslystne forbrugere.

Brug automaterne til at kombinere forskellige trends

Salgsautomater fungerer først og fremmest som en convenient salgskanal, der lader forbrugerne shoppe, når de har lyst. Dog viser de tre ovenstående eksempler, at installationerne i høj grad kan bruges til at arbejde med og kombinere flere af nutidens detailhandelstrends. Det gælder fx tendensen om at tage imod alternative betalingsformer, som vi tidligere har skrevet om på bloggen. Ved at lade forbrugerne aktivt gøre en indsats for at få produkter, empower man dem og appellerer samtidig til deres ønske om en sjov og oplevelsesrig detailhandelsoplevelse. Derudover fungerer automaterne selvsagt som et væsentligt redskab til at øge dit brand og din butiks kendskabsgrad. Du kan fx bruge dem til at genere trafik til dine andre kanaler og vha. af skæve eller innovative tiltag lade salgsautomaten udfolde en anden side af din forretning.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop