Skip to main content
  • Analyse | Dagligvarer | Trend

Forfatter: redhill
Dato: 08/02/2024

Analyse: Fire kampe, der vil præge dagligvarebranchen i 2024

2023 var det mest dramatiske u00e5r i dansk dagligvarehandel siden Anden Verdenskrig. Coop fremlagde det vu00e6rste regnskab nogensinde og lancerede i forlu00e6ngelse heraf strategien Fremtidens Coop, som betu00f8d at ku00e6derne Irma, Kvickly og Superbrugsen lukkede, mens en helt ny hverdagsku00e6de Coop su00e5 dagens lys.

n

Aldi trak sig fra det danske marked efter 46 u00e5r og Rema1000 oprustede gevaldigt ved at ku00f8be 116 af de butikker tyskerne lod stu00e5 tilbage. Salling ku00f8rte videre med deres Netto 3.0-koncept og nu00e5ede ogsu00e5 lige at u00e5bne OG lukke test-ku00e6den Basalt indenfor det samme kalenderu00e5r.

n

Ifu00f8lge vores Direktu00f8r Dorte Wimmer er der meget, der tyder pu00e5, at 2024 bliver mindre begivenhedsrigt, og at dagligvareku00e6derne kan tru00e6kke vejret lidt mere roligt. I hvert fald for en stund. For selvom vi nu00e6ppe vil se rystelser som sidste u00e5r, betyder et opru00f8rt marked, u00f8get prisbevidst og u00e6ndringer i forbrugeradfu00e6rden, at kampen om kunderne er hu00f8jintens, og at dagligvareku00e6derne i den grad skal pu00e5 stikkerne, hvis de skal forblive relevante.

n

Her giver Dorte Wimmer sit bud pu00e5 de omru00e5der, hun vil holde su00e6rligt u00f8je med, nu00e5r det gu00e6lder dagligvarebranchen i 2024

Discountkampen intensiveres

n

– Danskerne elsker discount, og selvom vi su00e5 en lille nedgang i su00f8gningen mod discountku00e6derne under corona, su00e5 er danskerne i den grad tilbage bag lavprisku00e6dernes indku00f8bsvogne, siger Dorte Wimmer, og peger pu00e5 den seneste forbrugerundersu00f8gelse her fra Retail Institute, der viser at 56 pct. af danskerne siger, at de vil handle mere i discountku00e6der fremover. Det er en stigning pu00e5 hele 10 procentpoint siden sidste u00e5r, og den stu00f8rste stigning vi har set i de u00e5r vi har mu00e5lt.

n

Den u00e6ndring afspejler sig ogsu00e5 i markedsfordelingen, og af vores 10-u00e5rs-prognose for daglgivaresektoren fremgu00e5r det, at lavprisku00e6derne de seneste 10 u00e5r er gu00e5et fra at have siddet pu00e5 39 pct af markedet til nu at side pu00e5 47 pct. Det tal vil vokse yderligere de nu00e6ste u00e5r, og vi forventer at lavprisku00e6derne inden for de nu00e6ste 10 u00e5r vil side pu00e5 over 50 pct. af markedet.

u201du00a0Danskerne elsker discount, og de er i den grad tilbage bag lavprisku00e6dernes indku00f8bsvogneu201d

n

– Det er ogsu00e5 i hu00f8j

Læs hele indholdet...

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop