Skip to main content
  • Advertorial

SPONSORERET

Dato: 16/09/2025

Retailere sætter retningen

Ny nordisk undersøgelse tager temperaturen på detailhandlen


Teknologiske beslutninger i detailhandlen træffes i dag under massivt tidspres. Nye løsninger bliver hurtigt en del af hverdagen, og det, der i går virkede som en mulighed, er i dag blevet en nødvendighed, og i morgen måske allerede forældet. For retailere betyder det, at investeringer i teknologi og drift kræver indsigt i, hvordan branchen prioriterer, og hvilke erfaringer den bygger sine beslutninger på.

Med Retail Readout 2026 introduceres nu en ny nordisk undersøgelse, der indsamler erfaringer og vurderinger fra retailere i Danmark, Norge og Sverige. Formålet er at kortlægge de vigtigste tendenser og skabe et fælles vidensgrundlag, som hele branchen kan trække på i arbejdet med strategi, drift og teknologiske valg.

– Vi ønsker at holde et spejl op foran branchen, siger Søren Brammer Riis, CCO i Fiftytwo, og fortsætter:

– Det handler ikke om vores egne vurderinger, men om at samle det billede, som retailerne selv tegner. Det er netop den indsigt, der kan gøre en forskel.

Et fælles fundament for beslutninger
Undersøgelsen favner bredt og indsamler input fra ledere, specialister og nøglepersoner i detailhandlen på tværs af brancher og formater. Dermed afspejler rapporten både strategiske beslutninger i topledelsen og konkrete erfaringer fra driften.

Resultatet er et nuanceret billede af udviklingen i nordisk detailhandel og af, hvordan prioriteringer i dag påvirker de valg, der træffes i morgen.

– Rapportens styrke er, at den bygger på erfaringer fra retailere selv. Den giver et ærligt indblik i, hvad der presser sig på, og hvor mulighederne er størst, siger Søren Brammer Riis.

Hvad undersøgelsen går tæt på
Retail Readout 2026 undersøger teknologiske såvel som forretningsmæssige dimensioner. Den ser på, hvilke løsninger der står øverst på dagsordenen, hvilke barrierer virksomheder møder, når nye teknologier skal implementeres, og hvilke koncepter retailere forventer får størst betydning i de kommende år.

Netop denne kombination gør rapporten til et redskab, der kan bruges på flere niveauer i organisationerne, både som pejlemærke for investeringer og som afsæt for interne diskussioner i kæder og butikker.

En kollektiv investering i viden
Det tager 7-10 minutter at besvare undersøgelsen. Til gengæld bidrager hver enkelt deltager til en analyse, der bliver mere retvisende, jo flere stemmer der kommer med.

Flere svar fra samme organisation er også velkomne, fordi de giver et mere alsidigt billede af perspektiverne fra forskellige roller i beslutningsprocessen. På den måde udvikler Retail Readout sig til et fælles projekt, hvor værdien vokser i takt med, at flere deler deres erfaringer.

– Jo flere stemmer der kommer med, desto tydeligere bliver billedet, siger Søren Brammer Riis, og fortsætter:

– Det er en fælles investering i viden, som kan hjælpe os alle til at træffe bedre beslutninger.

Rapporten forventes klar sidst på året og vil i første omgang være tilgængelig for deltagerne i undersøgelsen. Den giver et indblik i, hvordan kolleger i branchen prioriterer, og hvilke løsninger de vurderer, får størst betydning.

De seneste

Hvem er Fiftytwo

Fiftytwo udvikler POS-software og branchespecifikke løsninger til detailhandlen. Virksomheden samarbejder med aktører som Salling Group, Matas, Bauhaus og Dagrofa og er til stede i mere end 10 markeder, herunder Danmark, Norge, Sverige, Tyskland og Polen. Fiftytwo er en del af Bording Group med rødder tilbage til 1792.

Fakta om undersøgelsen

  • Omfatter retailere i Danmark, Norge og Sverige.
  • Indeholder 25-30 spørgsmål om teknologi, trends, udfordringer og beslutningsprocesser.
  • Besvarelse tager ca. 7-10 minutter.
  • Alle svar behandles fortroligt og anonymt.
  • Resultaterne samles og udgives i Fiftytwo Retail Readout 2026.
  • Rapporten udgives i første omgang til deltagerne i undersøgelsen og forventes klar sidst på året.

Det sker

Det sker

  • det sker: 10 års statistik

    10 års statistik

    Læs mere her

    Ny udgivelse af 10 års statistik i dagligvarehandlen

  • Nye branchetal

    Kun for medlemmer

    Download de nyeste branchetal lige her

  • Det sker fremtidens lederskab i retail

    Konference

    12. juni 2025

    Tilmeld dig konferencen her

  • Foodserviceguide

    Foodserviceguiden

    Læs mere her

    Ny udgivelse af Foodserviceguiden

  • Kampen om Kurven

    Prognose 2029

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Danmarks Største Shoppingcentre

    Danmarks Shoppingentre

    Læs mere her

    Ny udgivelse af Danmark Største Shoppingcentre

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan, du vinder fremtidens kunde?

  • Book din egen Retailtur

    Læs mere her

    Få jeres helt egen tur med os som guide

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop