Skip to main content
  • Analyse | Dagligvarer | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 08/02/2024

Analyse: Fire kampe, der vil præge dagligvarebranchen i 2024

2023 var det mest dramatiske år i dansk dagligvarehandel siden Anden Verdenskrig. Coop fremlagde det værste regnskab nogensinde og lancerede i forlængelse heraf strategien Fremtidens Coop, som betød at kæderne Irma, Kvickly og Superbrugsen lukkede, mens en helt ny hverdagskæde Coop så dagens lys.

Aldi trak sig fra det danske marked efter 46 år og Rema1000 oprustede gevaldigt ved at købe 116 af de butikker tyskerne lod stå tilbage. Salling kørte videre med deres Netto 3.0-koncept og nåede også lige at åbne OG lukke test-kæden Basalt indenfor det samme kalenderår.

Ifølge vores Direktør Dorte Wimmer er der meget, der tyder på, at 2024 bliver mindre begivenhedsrigt, og at dagligvarekæderne kan trække vejret lidt mere roligt. I hvert fald for en stund. For selvom vi næppe vil se rystelser som sidste år, betyder et oprørt marked, øget prisbevidst og ændringer i forbrugeradfærden, at kampen om kunderne er højintens, og at dagligvarekæderne i den grad skal på stikkerne, hvis de skal forblive relevante.

Her giver Dorte Wimmer sit bud på de områder, hun vil holde særligt øje med, når det gælder dagligvarebranchen i 2024

Discountkampen intensiveres

– Danskerne elsker discount, og selvom vi så en lille nedgang i søgningen mod discountkæderne under corona, så er danskerne i den grad tilbage bag lavpriskædernes indkøbsvogne, siger Dorte Wimmer, og peger på den seneste forbrugerundersøgelse her fra Retail Institute, der viser at 56 pct. af danskerne siger, at de vil handle mere i discountkæder fremover. Det er en stigning på hele 10 procentpoint siden sidste år, og den største stigning vi har set i de år vi har målt.

Den

Læs hele indholdet...

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop