KEJSERENS NYE KÆDER
Ved første øjekast er der nok ikke så meget eventyr og ”der var engang” over den nyeste udgave af bogen Kæder i dansk detailhandel 2024, men der er til gengæld masser af uundværligt fakta! Om de mere end 200 kæder, vi har kigget nærmere på i udgivelsen, lever lykkeligt til deres dages ende – det må tiden vise.
Det er nok de færreste i detailbranchen, der vil svare nej, hvis vi spørger dem, om de vil vide lidt om deres konkurrenter. Om de vil have viden om, hvordan de selv står i forhold til resten af markedet – eller hvad kunderne egentlig tænker om deres kundeservice og image.
Ligesom vi vil vove den påstand, at absolut ingen i branchen vil sige ”ellers tak”, hvis de fik tilbudt otte mulige tiltag, der kan få deres business til at vækste, give nytænkning af deres kerneforretning og videreudvikling af deres virksomhedsstrategi.
Altså, hvem vil ikke gerne have konkrete idéer til, hvordan man (over)lever i en detailbranche, der kræver mere og mere for hver måned.
Kæder i Dansk Detailhandel 2024
Svarene findes ét sted, nemlig i bogen Kæder i dansk detailhandel 2024, der netop er kommet frisk fra tryk. Og apropos frisk, så har vi spurgt vores direktør Dorte Wimmer, hvad hun finder mest overraskende i den nye udgivelse.
– Jeg synes, der er mange ting i år, der overrasker. F.eks. er det for mig lidt af en overraskelse, at de danske kæder stormer frem i udlandet. Det er super positivt, og det er virkelig godt gået i en tid, der er udfordrende for detailhandlere. Det vidner om, at vi stadig stormer i en tid med meget skiftende forbrugsmønstre og formår at tænke ud af boksen og knokle lidt hårdere og arbejde lidt hurtigere for at nå succesen. Den ekspansion, der er i udlandet af danske kæder, gør mig faktisk ret stolt over at være dansk, siger Dorte Wimmer.
Kæder i dansk detailhandel 2024 afslører også, at der er en del nye kæder, der har set dagens lys samt at de store kæder har rigtigt godt gang i den digitale udvikling. Onlinehandlen, som vi alle har ganske travlt med at finde hoved og hale i, har tilsyneladende fundet et fast niveau med et marginalt udsving i forhold til året før.
– Det er jo et levende bevis på, at den måde, handlen er skruet sammen på med de ca. 200 kæder, er den rigtige formel i det marked, vi er i lige nu. Den har fundet et leje, hvor begge parter, både kunder og retailere, er tilfredse, siger Dorte og fortsætter:
– Vi kan også læse ud fra tallene, at de frivillige kæder og de egentlige kæder formår at holde stand i et evigt skiftende retailmarked, og en af grundene er netop, at man er god til at møde kunderne hvor de er – i særdeleshed på tværs af kanaler.
Som retailer er det ganske naturligt at interessere sig for ens ”konkur-legaer”, som Dorte Wimmer så fint har døbt markedets spillere; altså konkurrenter og kollegaer. Både for at kunne måle sig selv, men også for at måle sig med andre og blive inspireret til at videretænke eller nytænke sin nuværende strategi.
– Jeg har set en del i udlandet, og der sker så mange spændende ting, som jeg naturligvis har undersøgt og givet videre i bogen. Blandt andet er det virkelig udbredt at udvide sit territorie i forhold til, hvor de er, og hvad de laver. De er agile i deres måde at drive forretning på, og det betyder, at de udfordrer deres kerneforretning med nye services. Målet er klart – de ønsker øget omsætning pr. kunde. Og dét er interessant, for der er masser af greb, vi her i Danmark kan låne og blive inspireret af, siger Dorte Wimmer.
De seneste
Kæder i Dansk Detailhandel 2024
De tre vigtigste punkter fra Kæder i dansk detailhandel 2024 – ifølge Dorte Wimmer:
- Hvordan går det med alle dine ”konkur-legaer” i branchen? Går de frem eller tilbage. Du får et mapping, der giver et super overblik.
- Hvordan klarer din forretning det rent imagemæssigt i forhold til andre i din branche. Vi har spurgt danskerne ind til seks forskellige parametre.
- 8 growth hackers / drivers med cases. Hvordan kan du finde de lommer til ny indtjening? Der er inspiration til stor som lille og høj som lav kæde.