Skip to main content
  • Generelt | Konference | Miljø og etik | Mode

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 24/01/2023

Patagonia: Alle retailere bør tage klimaet seriøst

TOM VANGENEUGDEN

Head of Retail Patagonia

Hvad er det mest interessante brand i retail i disse år? Et god bud er Patagonia. Den amerikanske outdoor-aktør forener højlydt aktivisme med kommerciel succes. De har opfordret forbrugerne til IKKE at købe deres tøj, sagsøgt den tidligere amerikanske præsident, og i efteråret 2022 gav ejeren Yvon Chouinard hele virksomheden væk til en fond for naturbevarelse. Vi tog en snak med Head of Retail hos outdoorgiganten, Tom Vangeneugden om hvorfor virksomheden har engageret sig så dybt i klimakampen

ce]

Hvorfor har I kastet jer så intenst ind i klimakampen?

Fordi klimakampen er den største udfordring overhovedet på tværs af alle industrier.  Vi er midt I en fuldskala klimakrise, og som vores CEO Ryan Gellert siger, “if we don’t clean up our mess, we’ll be history.” Alle elementer af Patagonis forretning er langt på at imødegå klimakisen.

Hvilken rolle spiller retail da i at imødegå klimakrisen?

Retail spiller en stor rolle. Hos Patagonia har vi forpligtet os til tre ting: 1: Massiv reduktion af CO2-udledning ved at ændre på den måde vi fremstiller vores produkter. 2: Et lagt tættere samarbejde med grupper og organisationer, der hjælper os med at komme væk fra fossilenergi og hen til en grøn energiproduktion. 3: At kræve intet mindre end systemiske forandringer fra resten af industrien og fra vores regeringer.
Det vil vi også opfordre andre retailere til at gøre.

Hvad er det vanskeligste for jer i bestræbelserne på at blive mere grønnere?

Klart størstedelen af vores klimaaftryk kommer fra forsyningskæden – og de meste kommer fra fremstillingen af materialer. Det er en kæmpe udfordring at få den ligning til at gå op, men vi har en ambitiøs og ikke mindst konkret plan, som lyder på at få alt olie ud af vores tøj inden 2025. Det vil sige, at i 2025 vil 100 pct af det tøj, der kommer fra Patagonia være fremstillet af økologisk og bæredygtigt bomuld, hamp eller genbrugt polyester eller nylon. Lige nu er andelen 87 pct. så vi er på rette vej.
Derudover skruer vi op for salg at genbrugstøj, og så investerer vi massivt i at alle leddene i vores forsyningskæde kommer til at køre på grøn energi. Det nytter ikke noget, at vores butikker og kontorer er forsynes af vind og sol, når 90 pct af vores klimaaftryk kommer fra vores partnere, så dem skal vi hjælpe massivt.
  

Er det nok? 

Selv når vi lykkedes med at blive 100 pct klimaneutrale, løser det på ingen måde klimaudfordringerne. Vi er kun en dråbe i havet. Men vi er en aktivistisk virksomhed, og vi stopper ikke, fordi vi selv når i mål. Vi vil nære udviklingen og få den til at vokse, så andre virksomheder går i samme retning som os.

Hvad konkret kan mode-/outdoorindustrien for at blive grønnere? 

Du kender nok de fem”R”-er. Reduce, Repair, Resell, Recycle, Rent. De siger det ret godt. Hvis vi skal starte med det første, så er den barske sandhed for retail, er at vi er nødt til at forbruge mindre. Reduce er et helt centralt element i den grønne omstilling, og det er noget vi SKAL lykkedes med. Noget vi selv har arbejdet med i den forbindelse er kvaliteten af vores produkter. Den skal være høj, produkterne skal være holdbare, og de skal være multifunktionelle, så deres levetid bliver så lang som muligt. Det har været en kongstanke siden begyndelsen.
Vi tror også rigtig meget på genbrugssalg. Det er et en kæmpetrend. Markedet for brugt tøj er tæt på 30 mia. dollars i dag, og det forventes at vokse til 64 mia. inden for de næste fem år. De er noget alle bør kigge ind i både af forretningsmæssige og bæredygtige grunde.
Vi skal også have vendt forbrugernes tankegnag og få dem tilbage til at reparere deres produkter. Vi har i dag over 72 reperationscentre spredt ud over verden, og det er noget vi satser stort på. Det handler selvfølgelig om at reparerer mere og får tøjet til at holde længere, men også om, at ændrer forbrugernes vaner.

Og hvad med det sidste R, rent?

Hvad skal jeg sige. Det er nyt, og det er spændende. 

 

11484{background-color: #d3d3d3 !important;}” z_index=”]

Kom med på Refresh Retail 2023 d. 22. marts og hør mere om, mere om Patagonias radikale kamp for klimaet og hvilken rolle retail spiller i den grønne omstilling

Gå ikke glip af årets danske retailbegivenhed, når Patagonia som en af mange inspirerende talere indtager scenen til vores Refresh Retail-konference og fortæller om aktivistisk retail .[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere her” link=”https://retailinstitute.dk/refresh-retail-2023/”][

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop