Produktet er ikke længere nok
– Sådan genopfandt Europas største elektronikretailer sin forretning
Hvis kunderne ikke længere køber produkter, men oplevelser – hvordan ser en elektronikforretning så ud? På NRF Retail’s Big Show Europe i Paris gik Europas største elektronikretailer på scenen med en opsigtsvækkende melding: klassisk detailhandel er brudt sammen.
Dr. Kai-Ulrich Deissner, CEO for MediaMarktSaturn Retail Group og CECONOMY AG, fortalte hvordan koncernen – med mere end 1.000 butikker, 50.000 ansatte og 50 millioner loyale kunder – har genopfundet sig selv og skabt vækst i et marked, hvor produkter alene ikke længere gør arbejdet. Nøglen var at vende spørgsmålet fra hvad kan vi sælge? til hvilket ønske kan vi opfylde for kunden?
Europas største elektronikretailerMediaMarktSaturn er Europas førende elektronikforhandler målt på omsætning, salgsareal og antal ansatte. I regnskabsåret 2021/22 omsatte gruppen for 22,2 milliarder euro og beskæftigede omkring 50.000 medarbejdere. De to brands MediaMarkt og Saturn er til stede i 11 lande, hvor de tilsammen driver over 1.000 butikker, alle tæt koblet til stærke online-platforme.
Størrelse i sig selv ikke er det, der har sikret overlevelsen. Tværtimod har netop skalaen gjort det tvingende nødvendigt at gentænke forretningsmodellen. Når man håndterer mere end 2,2 milliarder kundekontakter om året, er det ikke længere tilstrækkeligt at tilbyde et