Skip to main content
  • Advertorial | Artikel | Retail Media

Af Bettina Thorkelin, CRO (Encodify)

Dato: 17/12/2024

Retail media: Fremtidens annoncer er levende

Sponsoreret

Retail media, en annonceform hvor brands køber reklameplads på retailerens kanaler, er et hurtigt voksende område inden for annoncering, og der er fordele at hente for alle involverede parter. For retailere er det en ny og lukrativ indtægtskilde, for brands er det en effektiv måde at maksimere effekten af deres annoncebudgetter og for kunderne giver det en mere relevant og personlig shoppingoplevelse.

Retail media startede i USA, da Amazon som de første begyndte at udnytte deres digitale platform til at sælge annoncepladser, men siden da er retail media blevet populært verden over, også herhjemme i Danmark, hvor det hurtigt vinder frem. I 2023 blev der i Danmark alene brugt 15,52 millioner dollars på retail media advertising, og beløbet forventes at stige til 16,2 millioner dollars i 2024.

Ser man ud over Danmarks grænser, opererer de største europæiske retail media-netværk også med annonceindtægter på flere hundrede millioner dollars årligt, og globalt er retail media allerede en milliardindustri. I 2024 forventes brands at bruge over 150 milliarder dollars på retail media placeringer.

Retail media er altså ganske hurtigt blevet en integreret del af mange retaileres strategi for at øge omsætningen. Samtidig gør retail media det muligt at levere skræddersyede annoncer til forbrugerne baseret på førstepartsdata om deres tidligere køb, demografi og geografiske placering, og det taler godt ind i forbrugernes ønske om, at retailere nærmest bør kende dem bedre, end de selv gør.

Nordisk succes

I Danmark er Matas blandt de førende inden for retail media. Med deres kundeklub Club Matas, der har rundet to millioner medlemmer, har de adgang til en guldgrube af førstepartsdata og den data bruger de til at optimere kampagner og tilbud, som naturligt skaber en forbedret kundeoplevelse og øger salget.

Og på den anden side af Øresund har de også taget retail media til sig. Her har Boozt og deres netværk, “Boozt Media Partnership” (BMP), oplevet 50% vækst i deres retail media-kampagner, hvilket er med til at sætte en fed streg under, hvordan innovative strategier kan skabe imponerende resultater.

Hvorfor er retail media værd at overveje?

Retail media giver en ekstra revenue stream med langt højere profitmargin end traditionelle retailaktiviteter. Hvor traditionelle retail-produkter typisk har en profitmargin omkring 3-4%, kommer annoncesalg som retail media helt op på 70-90% profitmargin.

Fordelene stopper dog ikke der. Retail media er også med til at forbedre kundeoplevelsen både online og ude i de fysiske butikker.

For eksempel har Zalando implementeret en tilgang, hvor de inkluderer søgeresultater fra non-endemic brands, altså brands, som de ikke selv forhandler. Det giver kunderne en bedre shoppingoplevelse med flere valgmuligheder og sikrer, at de sjældnere går forgæves, hvad enten de handler online eller i butik.

  

De seneste

Encodify

Encodify er en af de virksomheder, der med deres mange års erfaring kan hjælpe retailers med at implementere effektive retail media-strategier.

De hjælper nogle af de største danske retailere med at binde de opgaver der er forbundet med at drive et retail media netværk sammen i én platform. Platformen samler alt fra strukturering af mediepakker til opsætning af self-serviceportal, mediebibliotek til content, prislister, bookinger, indtægtsberegninger, og grundlag for fakturering og rapportering.

Det sker

Det sker

  • Refresh Retail Det sker

    Konference

    Læs mere her

    Tilmeld dig spændende indsigt her

  • Danmarks Største Shoppingcentre 2024

    Danmarks Shoppingentre

    Læs mere her

    Ny udgivelse af Danmark Største Shoppingcentre

  • NYC retailtur

    11-14.jan 2025

    Kom med til NYC og NRF d. 11.-14. januar 2025

  • Nye branchetal

    Kun for medlemmer

    Download de nyeste branchetal lige her

  • Ny udgivelse

    Læs mere her

    Ny udgivelse af Supermarkeds- og kioskhåndbogen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan, du vinder fremtidens kunde?

  • Ny bog

    Læs mere her

    Ny udgivelse af Kæder i Dansk Detailhandel

  • Book din egen Retailtur

    Læs mere her

    Få jeres helt egen tur med os som guide

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop