Skip to main content
  • Artikel | Interview

Af: Katrine Memborg
Dato: 07/06/2024

Tryghed og sikkerhed med AI

“Det kræver forandringsledelse i virksomheden”

AI er over os lige nu – og endnu mere i fremtiden. Nogle virksomheder er i fuld gang med at integrere kunstig intelligens, mens andre sidder tilbage og er usikre på, hvor de skal starte og hvilke beslutninger, der er de rigtige.

Vi varmer op til vores AI-konference i selskab med Google, der her giver deres bud på, hvor vi er på vej hen og samtidigt afslører, hvor de trykker på AI-speederen.  

Hvor befinder Google sig i AI-landskabet, og hvor er I på vej hen?

– Google har i næsten 10 år nu haft en AI-first strategi, og med AI forsøger vi at hjælpe med at løse de helt store udfordringer, vi som verdenssamfund står overfor – som den grønne omstilling og udfordringer på sundhedsområdet.

Med den hastige udvikling inden for generativ AI ser vi det næste store platformskifte. Et skifte, der har langt større indflydelse, end de to forrige: internettets ankomst og overgangen til mobil. Ligesom vi optimerede alt til mobilen for mange år siden, skal vi nu optimere alt til AI, hvilket betyder, at vi optimerer til en samtale. Vi bliver vænnet til at interagere med alt i et naturligt sprog, og det går stærkt!

Hvad gør Google for at imødekomme det skifte, og hvad er jeres take på teknologi-skiftet?

– På virksomhedsniveau er vi fokuserede på at hjælpe erhvervslivet med at øge produktiviteten og kreativiteten gennem brug af AI, og på den måde bidrage til dansk erhvervslivs innovationskraft og konkurrenceevne.

Og så er vi naturligvis også fokuseret på at gøre alles hverdag nemmere med AI-drevne værktøjer, som fx ligger i vores søgemaskine, i Google Maps og på YouTube. De er alle netop blevet integreret i vores chatbot, Gemini, så den bliver endnu mere brugbar i hverdagen.   

Et oplagt sted at identificere AI’s transformative rolle er, når vi kigger på sundhedssektoren. Der er rigtig mange eksempler på, hvordan AI hjælper os i netop denne sektor og et af dem, er Googles AlphaFold-model, som gennem AI har gjort det muligt at kortlægge strukturen af over 200 millioner proteiner, som så gør forskere i stand til signifikant at øge hastigheden af deres research og udvikling af vacciner og medicin. Vi stiller AlphaFold gratis til rådighed for forskere, og den anvendes af knap 2 millioner forskere verden over i dag. 

AI er ikke uden skyggesider, og dem skal vi være opmærksomme på som samfund. Men det er også vigtigt, at vi omfavner teknologien som samfund, så vi drager nytte af de kvantespring, det fører med sig. 

Kan du gøre os klogere på, hvad I forventer, frygter og ser frem til? 

– AI er et bredt begreb, og her giver det mening at skelne mellem traditionel, analytisk AI og så generativ AI. Analytisk AI, som vi har kendt det i mindst et årti, er fantastisk til at analysere og se mønstre i store datamængder og på basis heraf komme med forudsigelser.

Generativ AI, som de fleste er kommet til at kende det seneste års tid, er fantastisk til at skabe nyt indhold i form af tekst, billeder og video. Det er generativ AI, der giver teknologiske muligheder i forhold til samtale-økonomien, og den gør os i stand til at få adgang til information og data på en helt ny måde. Det sætter derfor også virksomheder i stand til at kommunikere med deres kunder på en helt ny og bedre måde.

    Hvad har Google på AI- tegnebrættet, og har I (også) planer om at revolutionere verden?

    – Vi kan lige nu se, at vi alle ændrer adfærd. Når vi kigger på de milliarder af daglige søgninger, vi har på Google, ser vi, at vi bruger flere og flere ord, når vi søger, og vi anvender samtidigt langt flere billeder i vores søgninger. Det betyder, at andelen af unikke søgninger – altså søgninger, vi aldrig har set før – er stigende og et perfekt moment for generativ AI. Så vi begynder at søge mere, som vi taler, fordi vi kan, og fordi teknologien leverer. Inden længe vil vi se de generative elementer blive en del af søgemaskinen, så man ikke kun – som vi kender det – får links, men også skrevne tekster, som kan være relevant og give inspiration. Det hedder AI Overviews og er allerede rullet ud i USA. Nu venter vi på, det også kommer hertil. 

    Men derudover udvider vi hele tiden Gemini, og vi har her i Danmark netop opgraderet betalingsversionen af chatbotten til at køre på Googles nyeste og mest avancerede sprogmodel på dansk. Det åbner for en række nye muligheder. Blandt andet kan modellen kapere en datamængde på op til 1 million såkaldte tokens og dermed udføre både nem og avanceret analyse af enorme mængder information. F.eks. bliver det muligt selv at uploade dokumenter som fx pdf’er på op til 1.500 sider for opsummeringer, svar og feedback. Det er ret vildt!

      Hvad er afgørende for virksomheders AI-succes – og hvad gør I selv for at ændre og klargøre managementdelen?

      – Først og fremmest er det afgørende, at virksomheder kommer i gang med at eksperimentere med generativ AI. Her har vi i Danmark et efterslæb, og det giver mening at vi begynder der, hvor det betyder noget. Projekter, der både har strategisk relevans og værdi for forretningen. 

      Inden for anvendelse af GenAI ligger salg, marketing og produktudvikling meget højt, og det er også indenfor disse områder, vi ser flest use cases i dag. Det sker selvfølgelig også indenfor software engineering, finance og HR, hvor der også er virkelig mange spændende projekter. 

      Det vigtige er at prioritere og fokusere indsatsen til at begynde med. Som med alt andet giver det ikke mening at forsøge at gøre alt på én gang. 

      Og så er det naturligvis vigtigt at allokere både menneskelige og finansielle ressourcer til AI. Vi ser, at næsten 40% af adspurgte virksomheder allerede har etableret et dedikeret AI-team og allokeret et budget, og 50% er i gang med at gøre det. Så i løbet af indeværende år kan vi forvente, at knap 90% af alle virksomheder har etableret dedikerede AI-teams og budget. Og af de virksomheder, der allerede har investeret, ligger sektorer som tech og retail højest.

      Det kræver forandringsledelse at få det maksimale ud af AI. Det er en ledelsesopgave at få sikret, at vi får omstillet vores systemer og processer, udvidet vores kompetencer og opkvalificeret vores organisation for at sikre tryghed omkring AI. Og som i alt anden forandringsledelse er det helt afgørende, at ledelsen er rustet til at gå forrest. 

      De seneste

      Peter Scharff, Google, Director, Retail i Denmark, Norge og Finland.

      Som pionerer inden for kunstig intelligens bringer Google banebrydende teknologi til detailhandelen, hvilket skaber nye muligheder for personalisering, effektivitet og vækst. Google er en af dem, der står i spidsen for at hjælpe med at transformere detailhandlen, hvor kunstig intelligens spiller en stadig større rolle.

      Peter er i øvrigt en af talerne til vores AI-konference i København den 11. juni.

      Det sker

      Det sker

      • AI Konference

        Tilmeld dig her

        Halvdagskonference i København med fokus på AI i Retail

      • Ny Bog

        Læs her

        Ny udgivelse af Kæder i Dansk Detailhandel

      • Trendseminar

        Maj 2024

        Tilmeld dig årets Trendseminar i København eller Århus

      • Ny Bog

        Læs her

        Ny udgivelse af Danmarks Største Shoppingcentre

      • Foredrag

        Book her

        Vil du vide hvordan, du vinder fremtidens kunde?

      • Bøger

        Bestil her

        Med viden og overblik står du stærkere

      0
        0
        Se kurv
        Din kurv tomRetur til shop