Skip to main content
  • AI | Artikel | Information

Katrine Memborg
Dato: 16/09/2024

AI gør os ikke overflødige på arbejdspladsen

AI behøver hverken at være super kompliceret eller en millioninvestering i en i forvejen presset branche. AI er her, der og alle vegne, og det er bare med at tage for sig af retterne, for ta’-selv-bordet er efterhånden en overdådig, tilgængelig og gratis buffet.

Google har været et ‘AI first’ siden 2016, og på den måde er AI bygget direkte ind i de tjenester, vi alle kender og bruger, fx Maps, Gmail og YouTube. AI gør dem ganske enkelt bare mere relevante og brugbare. Lige nu har Google bl.a. travlt med den største udvikling i chatbot Gemini, som kombinerer tekst, lyd, billede og video til at skabe indhold til brugerne via generativ AI. Vi har spurgt Peter Scharff, Director i Google, Retail i Denmark, Norge og Finland, om, hvor og hvorfor vi bør plukke de lavthængende AI-frugter.

Hvorfor er AI slet ikke så kompliceret, som mange måske gør det til?

AI er modeller, som kan hjælpe med at se på store datamængder og forudsige mønstre. Det er modeller, som har eksisteret i længere tid og konstant bliver bedre og bedre. AI er jo som sådan ikke nyt – det har mange år på bagen. Det nye og revolutionerende aspekt er den generative AI, som kan hjælpe med at skabe helt nyt indhold ud fra den prompt (spørgsmål), man giver. Det giver både brugere og virksomheder mange nye muligheder, fordi teknologien er så avanceret.

Det gode er, at brugen af fx en chatbot som Gemini ikke kræver forudgående kendskab til AI. Det er såmænd blot et spørgsmål om at være kreativ og bruge teknologien til at hjælpe med at løse de udfordringer, man sidder med. For virksomheder handler det i høj grad om at bruge teknologien til at bruge data bedre og til at udvikle nye kreative løsninger.  

Hvor og hvordan starter man som virksomhed og som retailer med at teste AI?

Som virksomhed skal man stille sig de samme spørgsmål, som man forhåbentlig altid har gjort. Hvor er vi unikke? Hvor har vi muligheder som virksomhed? Kan vi bruge teknologi til at spare på omkostningerne? Det er fuldstændig gængse spørgsmål, som virksomheder (forhåbentlig) har stillet sig til i flere hundrede år. Nu har vi blot en ekstremt potent teknologi til rådighed til at få endnu flere, bedre og hurtigere svar som en del af den proces. 

Der ligger masser af muligheder i de systemer, som langt de fleste virksomheder allerede har tilgængelige, og som har ‘built-in AI’. Det er blot et spørgsmål om at komme i gang med at lære og teste. Det vigtigste spørgsmål, som brugere bør stille sig selv, er, hvilken type data, teknologien har som input for at komme med værdifulde svar. Fordi hvis man ikke har styr på sine data, så får man heller ikke gode eller relevante svar, som kan hjælpe med at bringe virksomheden fremad. 

Når man så har brugt de allerede tilgængelige tjenester, man har fundet de rette datasæt, som er unikke eller værdifulde for virksomheden og man har testet sine hypoteser, så kan man begynde at bevæge sig videre til ‘custom-built AI’, som er en tjeneste udviklet med et specifikt formål for øje for den konkrete virksomhed. Men igen, det begynder med at identificere den oplagte forretningsmulighed, som teknologien så kan accelerere. 

Hvorfor er det så vigtigt at teste ting af?

Den første prompt er den sværeste. Så hvis man skal blive bedre og udnytte AI bedst muligt, er det ekstremt vigtigt at eksperimentere. Sådan har det egentlig altid været med ny teknologi. Ny teknologi – herunder AI – giver ikke nødvendigvis et fikst og færdigt svar, men det kan bruges som god inspiration til at stille bedre spørgsmål, øge beslutningshastigheden og blive inspireret til at tænke anderledes. Det er menneskets rolle at stille gode spørgsmål og lave interessante hypoteser og teste dem af. Og det er derfor det stadig er mennesket, som sidder bag rattet i forhold til kvaliteten af output. Hvis man prompter effektivt, får man bedre svar – og omvendt.

Så vi bør ikke frygte, at vi at blive overflødige på arbejdspladsen?

Mennesker bliver aldrig overflødige på en arbejdsplads. Værdien af teknologiens output er helt afhængig af de mennesker, som føder den med data. Det er mennesker, som opstiller hypoteser og giver input, ikke teknologien. AI er blot et hjælpsomt værktøj til at arbejde smartere, fx i form af at overtage strabadserende eller ensformige opgaver. Den kan hjælpe med at skrive mails for dig, så du kan fokusere på at tale med kunderne eller borgerne. Tanken er, at AI-teknologien frigiver tid til kreativitet, innovation og menneskelig kontakt. 

Hvordan kan AI hjælpe med, at man som virksomhed vokser på toplinjen – og ikke bare øger bundlinjen?

AI kan for eksempel bruges til at identificere, hvilke kunder, som er mest værdifulde ved at bruge den data, man har om sine kunder. Det giver mulighed for at målrette sit arbejde mod flere af samme type værdifulde kunder. Teknologien giver også specielt mindre virksomheder kreative værktøjer i hånden (for eksempel videoer), som man kan bruge i sin branding til at tiltrække nye kunder og dermed øge omsætningen. Det er for mange virksomheder i dag en svær øvelse, som kræver specifikke kompetencer. Her kan teknologien hjælpe en virksomhed med at komme godt i gang.

Teknologien kan også bruges til at forstå de mønstre, der ligger i “returns” – altså de varer, som kunderne sender tilbage eller kommer tilbage i butikken med. Her kan AI hjælpe med at finde og forstå mønstre og dermed hjælpe virksomheder til at øge omsætningen. I nogle tilfælde kommer 15% af alle varer tilbage – tænk hvis det kun var halvdelen? Det vil være mange penge ekstra på toplinjen for rigtig mange virksomheder.     

De seneste

3 VIGTIGE OM AI

  1. Det handler om at komme i gang med at eksperimentere med teknologien. Test og lær – og bliv ved. 

  1. Brug af AI er ikke for én afdeling i virksomheden. Det bør testes i mange forskellige afdelinger. Kompetencerne sidder ude i de forskellige enheder, så de ved bedst, hvad der skal spørges ind til og hvilke datasæt, der skal bruges for at udvikle forretningen. 

  1. Vi ser i øjeblikket, at virksomheder generelt er for tilbageholdende. Man får nogle gange fornemmelsen, at virksomhedsejere går og venter på en færdig køreplan. Hvis en sådan nogensinde rent faktisk skulle være tilgængelig, så vil den kun være det, fordi andre har eksperimenteret og testet og dermed vil være langt foran. Så der er ikke rigtig en god grund til at hjælpe – selvom det kan være svært i starten.

Det sker

Det sker

  • Årets Dagligvarekonference

    Tilmeld dig spændende indsigt her

  • Ny udgivelse

    Læs her

    Ny udgivelse af Supermarkeds- og kioskhåndbogen

  • Book din egen Retailtur

    Læs mere her

    Få jeres helt egen tur med os som guide

  • Nye branchetal

    Kun for medlemmer

    Download de nyeste branchetal lige her

  • Kinas innovative løsninger

    Morgenmøde

    Tilmeld dig et møde med indsigt

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan, du vinder fremtidens kunde?

  • Ny bog

    Læs her

    Ny udgivelse af Kæder i Dansk Detailhandel

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop