LUKNINGER OG FYRINGER I COOP
Men hvor er redningsplanen?
Thor Skov Jørgensen har officielt siddet i Coop-tronen i lidt over en uge, og helt som ventet, er den nye strategi endelig meldt ud. Eller i hvert fald den første del af den.
”De er slet ikke nået i mål,” mener en lettere skuffet Dorte Wimmer, der her sætter flere ord på dagens udmelding.
I dagens længeventede skriv fra Coop, kan vi læse, at kæden sælger 35 butikker til Salling Group, lukker 19 butikker landet over og må afskedige 170 mennesker. Derudover er der i øjeblikket forhandlinger i gang om salg af yderligere et antal butikker. Samtidig forhandles der med udlejere om nedsættelse af husleje en række steder over hele landet. Hvis ikke disse forhandlinger ender tilfredsstillende, kan der komme et yderligere antal lukninger.
– Det er helt sikkert den rigtige og nødvendige vej at gå. De skal simpelthen have en bedre toplinje, men den opgave er Coop ikke i nærheden af at løse i dag, siger direktør i Retail Institute Scandinavia, Dorte Wimmer, der ikke lægger skjul på, at hun er en smule skuffet over fraværet af en plan.
– Det er fokus på omkostninger ved at lukke og fyre medarbejdere. Det er en omkostningsbesparelses øvelse, og det er bare en lille del af Coops problem. Men de kommer ikke ind på, hvordan de vil vækste toplinjen. Det mangler jeg svar på.
Coop har, med Thor Skov Jørgensen i spidsen, taget det første skridt, og der bliver ikke lagt skjul på, at der stadig er gang i mange andre ting bag kulisserne.
– Jeg havde håbet på, de ville afsløre en retning, en plan for vækst af toplinje og hvad de vil gøre anderledes fremadrettet. Vi har brug for at se en stærk strategi, en slags ”vind eller forsvind”. Hvem ved, måske den kommer næste måned, håber Dorte Wimmer.
Samtidig ser vi også frem til høre om, hvad der skal ske, særligt med de resterende 365discount, og hvordan de vil lave deres koncept om.
– For det har de brug for. Det har ikke fungeret, så hvordan fikser de det?” spørger Dorte.
Discount vokser – Coop bløder
Lad os lige tage temperaturen på dagligvarehandlen, der har været ude i nogle meget skelsættende år, hvor antallet af butikker er blevet kraftigt reduceret. Faktisk er der fra 2020 til 2024 forsvundet 132 butikker, hvilket er det største fald, vi har set i markedet nogensinde. Og det til trods for, at både Lidl, Netto og Rema 1000 har øget antallet af butikker i samme periode. Det efterlader os med et historisk lavt samlet antal af dagligvarebutikker på 2.644.
– Det er ret interessant, for man kan se, at discount vokser og nu har en markedsandel på 43,1% i 2023, hvor den i 2019 kun lå på 38,8%, siger Dorte Wimmer, der har helt nye tal at trække på fra udgivelsen Supermarkeds- og kioskhåndbogen
– Men det betyder samtidig også, at det er en lav marginalbranche, for dér, hvor priserne presses i bund, er dér, det vokser, hvilket er et jordskælv i dansk dagligvarehandel, da det ikke er set lignende tidligere. Butikkerne skal virkelig have en effektiv forretning for at have vind i sejlene og komme til at tjene penge.
Coop har ikke været grundige nok
Coops største udfordring er, at de har en meget lav salgseffektivitet pr. kvadratmeter – særligt i 365 Discount. Tal fra Supermarkeds- og Kioskhåndbogen fortæller tydeligt, at de kun opnår under halvdelen af effektiviteten, hvis vi sammenligner med Rema 1000, som ligger i toppen blandt discount supermarkeder.
Dorte Wimmer påpeger flere ting, der kan være årsagen til, at 365discount på trods af de mange butikker og den stigende discount efterspørgsel, stadig bløder.
– Man har ganske enkelt ikke været god nok. Deres sortiment er ikke attraktivt nok, og 365discount har ikke formået at ramme det rigtige varespejl, som er det, kunderne efterspørger. Derudover har den makeover, de har lavet af de gamle Fakta butikker, på ingen måde været god nok eller grundig nok. Kurvestørrelsen er for lille, da kunderne bare ikke køber nok. Og så burde de have lukket nogle af de gamle Fakta butikker i stedet for bare at konvertere dem til 365discount. Så det var absolut nødvendigt at skære helt ind til benet.
De tørre tal: I 2023 tabte Coop 2,3 milliarder – hvoraf de 1,6 milliarder kom fra 365 Discount. Til sammenligning tjente Salling Group 1.587 milliarder – og Rema 463 milliarder.
Kilde: Supermarkeds- og kioskhåndbogen
De seneste
Nøgletal: Discount supermarkeder i DK
* Netto har med sine 547 butikker en markedsandel på 16,3%
* Rema 1000 har med sine 413 butikker en markedsandel på 15,9%
* Lidl har 150 butikker og en markedsandel på 4.2%
* 365 Discount har 366 butikker en markedsandel på kun 6,3%,